KUMPULAN A
SOALAN :
“Modifikasi tingkah laku Skinner
menekankan pengukuhan positif dan negatif dalam bilik darjah”.
Sebagai
seorang bakal guru, nyatakan cara-cara mengatasi tingkah laku negatif.
JAWAPAN :
Terdapat tiga strategi
dalam menangani masalah tingkah laku. Antaranya ialah strategi meningkatkan
tingkah laku, mengurangkan tingkah laku dan juga dengan menggunakan model
pengurusan tingkah laku. Tingkah laku yang baik atau yang diingini yang di tunjukkan oleh
murid hendaklah di tingkatkan lagi atau sekurang-kurangnya dikekalkan.
Antara cara yang boleh digunakan oleh guru bagi mengatasi tingkah
laku negatif adalah seperti peneguhan positif iaitu pemberian peneguhan atau ganjaran
selepas sesuatu tingkah laku yang diingini di tunjukkan supaya tingkah laku itu
dikekalkan atau di tingkatkan lagi. Contohnya, guru menghadiahkan anugerah
Nilam kepada murid-murid yang banyak membaca. Hal ini dapat meningkatkan lagi
dorongan kepada murid-murid untuk membaca.
Selain itu, peneguhan negatif juga boleh dilakukan. Peneguhan
negatif merupakan penarikan rangsangan negatif setelah tingkah laku sasaran
ditunjukkan dan akan mengekalkan atau meningkatkan lagi tingkah laku tersebut.
Contohnya, guru akan memberitahu kepada murid yang tidak menyiapkan kerja,
tidak akan dibenarkan untuk rehat.
Seterusnya, pembentukan (shaping) ialah pemberian pengukuhan
kepada pelakuan-pelakuan yang dilakukan oleh murid yang menjurus kepada
pembentukan perlakuan yang dikehendaki. Sebagai contoh, murid selalu menjawab
soalan yang diberikan oleh guru akan mendapat hadiah. Oleh itu, murid akan
lebih berani mencuba dan menumpukan perhatian kepada guru.
Sistem kontrak juga boleh dilakukan bagi mengelakkan tingkah laku
negatif. Kontrak merupakan persetujuan di antara dua pihak atau lebih (guru dan
murid) secara lisan atau bertulis. Murid di pertanggungjawabkan terhadap
perkara atau aktiviti yang dipilih. Kontrak akan berjaya jika murid faham akan
tingkah laku yang hendak di ubah dan murid faham akan kesan yang akan
berlaku. Guru membuat perjanjian dengan murid-murid atas persetujuan bersama
untuk menghantar latihan pada setiap awal pagi. Hal ini dapat memastikan murid
sentiasa mengikuti arahan guru. Jika mereka tidak mematuhi, mereka akan
didenda.
Manakala Ekonomi Token pula
ialah peneguhan yang diberi dalam bentuk token seperti syiling (coin) atau
sticker, dan sebagainya apabila tingkah laku yang diingini ditunjukkan. Token
ini boleh ditukarkan dengan pengukuh/benda lain yang disediakan oleh guru.
Aktiviti ini dapat mengurangkan tingkah laku negatif dalam kalangan murid-murid
kerana mereka akan bersaing antara satu sama lain untuk mendapatkan token yang
lebih banyak.
No comments:
Post a Comment