Wednesday 19 March 2014

Tajuk 8: Perancangan Pengurusan Bilik Darjah yang Berkesan

KUMPULAN E
 
Soalan:
Senaraikan ciri-ciri pengurusan bilik darjah yang berkesan untuk P&P.
 
Jawapan:
Ciri pertama pengurusan bilik darjah yang berkesan untuk P&P ialah suasana demokratik dalam bilik darjah. Interaksi dua hala perlu dijalankan antara murid dengan guru. Guru perlu melibatkan semua murid dalam proses P&P dengan menerima soalan atau pandangan murid.
 
Ciri kedua ialah guru perlu mengambil tanggungjawab sabagai pendidik dan fasilitator. Guru perlu sedar kebolehan dan minat murid. Selepas itu, penyediaan tugasan yang sesuai perlu direka dan diagihkan oleh guru kepada semua murid. Di sini, guru harus elakkan perbandingan pencapaian antara murid. Hal ini adalah untuk menstabilkan emosi murid dan memberi penghargaan kepada pencapaian semua murid.
 
Ciri ketiga ialah guru perlu menimbulkan persekitaran saling mempercayai dan saling menghormati. Guru harus menghormati dan mempercayai murid mempunyai kebolehan sendiri. Sekiranya terdapat murid yang kurang mahir dalam pembelajaran, guru memainkan peranan penting untuk memotivasikan murid tersebut dengan mengubah teknik mengajar yang lebih sesuai. Guru juga perlu bersikap adil dan menganggap bahawa setiap murid mempunyai hak individu.
 
Ciri keempat ialah jadikan bilik darjah sebagai tempat yang seronok dan selamat untuk kanak-kanak. Bagi bilik darjah, guru perlu pastikan kebersihan, keceriaan dan kekemasannya. Bahan atau peralatan yang bahaya perlu disimpan dalam tempat yang selamat. Sehubungan dengan itu, keselamatan murid dari segi emosi dan sosial juga perlu dijaga oleh guru agar mereka tidak berasa keselamatan diri terancam ataupun takut untuk hadir ke sekolah.
 
Ciri yang terakhir ialah pembelajaran berasaskan individu. Setiap murid adalah unik dan mempunyai kebolehan sendiri. Guru boleh memberikan murid untuk bersaing dengan diri sendiri untuk mendapat pencapaian yang lebih tinggi. Namun, pencapaian ini perlu ditetapkan dengan mengikut kebolehan setiap murid.
 

No comments:

Post a Comment