Friday 28 February 2014

TAJUK 6 : PENGURUSAN MASALAH DISIPLIN BILIK DARJAH (INTERVENSI DALAM MENANGANI MASALAH DISIPLIN)



KUMPULAN A

SOALAN :
 Cikgu zakiah menghadapi masalah dalam pengurusan bilik darjah. Memandangkan kelas tersebut mempunyai masalah displin yang teruk, akibatnya beliau sering naik marah dengan pelajarnya. Berdasarkan apa yang anda pelajar tentang intervensi dalam menangani masalah displin, cadangkan bagaimana anda boleh membantu cikgu zakiah.

JAWAPAN:

Cikgu zakiah boleh menggunakan pelbagai intervensi dalam menangani masalah displin pelajar. Antara intervensi yang boleh digunakan ialah pastoral care, bimbingan dan kaunseling, etika kaunseling,kemahiran asas kaunseling, program pembimbing rakan sebaya dan teknik modifikasi tingkah laku.

Pastoral care merupakan satu bentuk bimbingan yang diberikan oleh guru untuk menjaga kebajikan murid-muridnya. Bentuk bimbingan ini meliputi bidang dan isu yang luas seperti kesihatan, sosial, pendidikan agama dan moral, pengurusan tingkah laku dan sokongan emosi murid. Murid diberikan pendidikan yang menyeluruh serta berfokus kepada pembangunan diri dan disiplin kendiri.Fokus kepada pendekatan berpusatkan murid secara individu, memotivasikan murid untuk mempunyai inisiatif dan inovasi untuk medapatkan hasil yang maksimum di dalam aktiviti pembelajaran. Penerapan nilai murni merentasi kurikulum. Dengan ini cikgu zakiah dapat memahami masalah pelajar serta dapat bimbing mereka ke arah positif.

Bimbingan merupakan suatu proses yang dirancang oleh guru-guru untuk membantu murid-muridnya mengetahui dan menyedari tentang kebolehan dan kelemahan diri serta membantu murid membuat penyesuaian dengan persekitaran. Kaunseling merupakan satu proses di mana guru kaunselor membantu murid memahami dirinya yang sebenar. Bimbingan dan kaunseling bukanlah satu khidmat atau proses yang berbentuk arahan atau penyelesaian masalah.Pembimbing atau kaunselor tidak membuat keputusan atau menyelesaikan masalah klien. Pembimbing atau kaunselor hanya membantu klien mengenal pasti kekurangan dan kekuatan diri untuk membuat keputusan sendiri. Dalam proses bimbingan, murid akan dibimbing untuk berubah kepada sikap yang lebih baik dan melengkapkan diri dengan kemahiran-kemahiran menyelesaikan maslah dan membuat keputusan. Cikgu zakiah perlu mengenal potensi murid, membina kemahiran pengurusan diri, kemahiran penyelesaian masalah, pengurusan tingkah laku , memajukan diri murid, penilaian kendiri , prinsip bimbingan dan kaunseling untuk semua murid.

Etika bimbingan ialah menghormati murid dan tiada unsur diskriminasi. Guru melayan murid secara adil tanpa mengira perbezaan jantina, budaya bangsa dan agama. Sebelum sesi bimbingan, guru perlu menilai diri sendiri. Guru perlu menghindari tanggapan yang stereotaip terhadap murid berdasarkan jantina, bangsa atau latar belakang murid. Tanggapan negatif mempengaruhi hubungan murid dengan pembimbing. (berlaku ketidakadilan terhadap murid). Guru perlu melihat murid sebagai individu yang mempunyai kelebihan dan kelemahan yang tersendiri. Kerahsiaan murid memastikan semua maklumat yang didapati semasa sesi bimbingan disimpan dan tidak disebarkan. Kerahsiaan adalah teras utama membina kepercayaan antara murid dengan pembimbing. Guru pembimbing perlu berhati-hati ketika berkomunikasi dengan guru lain. Semua maklumat murid adalah rahsia dan hanya boleh dikongsi dengan pihak tertentu dan tujuan tertentu. Pembimbing perlu sedar tentang batasan-batasan kepakaran mereka. Semasa proses membimbing, guru yang tidak mempunyai cukup keperluan dan kemahiran perlu merujuk guru lain yang lebih pakar dan berpengalaman. Pembimbing haruslah menambah ilmu sebagai pembimbing. (sertai kursus perkhidmatan berkaitan pengurusan tingkah laku dan kemahiran membimbing)

Kemahiran membimbing bermaksud kemahiran guru mendampingi dan membina hubungan dengan murid secara fizikal dan psikologi. Kemahiran bimbingan akan mempengaruhi keberkesanan sesi bimbingan. Asas kemahiran membimbing ada 4 iaitu kemahiran memberikan perhatian, kemahiran mendengar secara aktif, kemahiran berempati dan kemahiran menanyakan soalan. Kemahiran memberikan perhatian ialah memberi perhatian sepenuhnya kepada murid. Perhatian yang diberikan membuatkan murid rasa selamat, diterima dan dihormati.

Komponen dalam kemahiran memberikan perhatian ialah kedudukan semasa membimbing sebaik-baiknya berhadapan dengan murid. Jangan duduk terlalu jauh atau terlalu rapat.Kedudukan atau postur badan guru harus berada dalam keadaan relaks. Berpeluk tubuh, bersandar dan menyilang kaki menunjukkan guru kurang mengambil berat. Ekspresi muka menunjukkan sejauh mana guru berminat terhadap perkara yang disampaikan.Gunakan ekspresi muka yang sesuai sebagai maksud
anda memahami dan menghayati perkara yang disampaikan. Pastikan tentangan mata dengan murid sepanjang proses bimbingan. Renungan mata perlulah lembut dan bukan tajam. Renungan yang dalam dan berlebihan akan membuatkan murid tidak selesa. Sikap tenang menyebabkan murid akan berasa selesa.

Kemahiran mendengar dengan aktif ialah mendengar bagi mendapatkan maklumat dan memahami perkara yang cuba disampaikan oleh murid. Mesej yang disampaikan sama ada verbal/nonverbal. Mendengar dengan aktif memerlukan penghayatan dan perhatian. Kemahiran ini sukar dikendalikan oleh guru yang kurang pengalaman. Elemen utama semasa mendengar secara aktif ialah memerhati dan memahami kelakuan non verbal murid. Postur badan, pergerakan, ekspresi muka, intonasi suara, gerak balas fisiologi. (perlakuan nonverbal). Guru boleh memerhatikan perwatakan fizikal murid. (contoh: tinggi, berat, kekemasan) .Tingkah laku nonverbal akan meneguhkan maklumat verbal murid. Kadangkala perlakuan nonverbal bertentangan dengan penyampaian verbal.

Guru pembimbing perlu mendengar penerangan murid tentang perasaan, perlakuan dan pengalaman mereka.Tugas pembimbing adlah untuk membantu murid memahami dan mengenal pasti masalah yang dialami dengan jelas. Mendengar dan memahami murid di dalam konteks sebenar. Masalah murid berkait rapat dengan konteks atau persekitaran di manakah murid itu berada. Guru pembimbing perlu memahami siapakah murid anda dan bagaimanakah latar belakang sosial mereka. Jangan membuat andaian melulu dan membuat kesimpulan secara umum. Mendengar dan membaiki salah tanggapan murid. Setiap murid mempunyai tanggapan dan persepsi terhadap diri mereka, orang lain dan persekitaran mereka. Kadangkala persepsi murid terhadap diri dan persekitaran kurang tepat dan berbeza dengan situasi sebenar.

Melalui kemahiran berempati ini, guru dapat mengenali permasalahan utama murid. Peringkat-peringkat empati terbahagi kepada beberapa iaitu Peringkat 1: Guru mendengar dengan sensitif perkara yang hendak disampaikan oleh murid. Peringkat 2: Memahami situasi yang dialami oleh murid. Peringkat 3: Membantu murid menghubungkait perasaan sebenar dengan situasi yang dihadapi.

Kemahiran menanyakan soalan ialah kemukakan soalan yang dapat menggalakkan murid bercerita. Terdiri daripada soalan terbuka (memerlukan penjelasan lanjut.
contoh soalan: apa, bagaimana) dan soalan tertutup (memberikan jawapan yang khusus. Contoh jawapan: ya atau tidak)

Teknik modifikasi tingkah laku menggunakan prinsip peneguhan tingkah laku dipengaruhi oleh akibat selepas tingkah laku ditunjukkan tingkah laku boleh dibentuk, dikekalkan, diteguhkan atau dilemahkan berdasarkan akibat yang diberikan bertindak berdasarkan kepada tingkah laku yang diberi ganjaran akan diulang manakala yang tidak diberi ganjaran dilupus. Peneguhan positif (ganjaran) adalah lebih berkesan daripada dendaan. Dalam memberi peneguhan beberapa faktor perlu diambil kira seperti umur, latar belakang, tingkah laku yang ingin dibentuk, kedukaran aktiviti dan tahap kemahiran murid akan mempengaruhi keberkesanan peneguhan. Peringkat-peringkat peneguhan ialah bahan makanan, barangan, token, aktiviti, keistimewaan, pengiktirafan rakan, perakuan guru dan kepuasan kendiri.

Sistem modifikasi tingkah laku yang berstruktur ialah sistem kontrak tingkah laku. Suatu kontrak berstruktur yang dibentuk oleh guru dengan seorang murid atau sekumpulan murid. Sistem token ialah sistem token berfungsi apabila token yang didapati ditukar dengan barangan atau aktiviti yang menyeronokkan.

No comments:

Post a Comment