KUMPULAN D
SOALAN :
Masalah disiplin merupakan salah satu daripada cabaran
yang perlu dihadapi oleh guru dalam pengurusan bilik darjah. Sebagai seorang guru, bagaimanakah
cara yang patut anda lakukan untuk menyelesaikan masalah ini berdasarkan model pengurusan kelompok kounin?
JAWAPAN :
Sebagai seorang guru, saya perlu mempunyai kepekaan dan
kesedaran dalam mengawasi pergerakan setiap murid pada setiap masa. Ini disebut
sebagai withitness oleh Kounin. Dengan kepekaan ini, seseorang guru berupaya
menjangka masalah yang akan timbul dan selalunya dapa menghalang masalah
tersebut menjadi lebih serius. Contohnya, dalam gerak kerja kumpulan, guru
mengawasi dan berinteraksi dengan semua kumpulan kecil walaupun pada ketika itu
dia sedang mengajar satu kumpulan yang tertentu. Seseorang guru juga perlu
mampu menangani lebih daripada satu situasi dengan serentak. Kounin
menggelarkannya sebagai pertindanan. Dengan tindakan pertindanan ini, guru
boleh mengawal dan menguruskan bilik darjah dengan baik. Contohnya, ‘ Siti
terus bacakan jawapan awak, saya dengar. Ali berhenti bermain dan dengar
jawapan Siti’. Selain itu, guru juga boleh menggunakan Kesan Gelombang untuk
menyelesaikan masalah dalam bilik darjah. Kesan tersebut membolehkan tindakan
guru ke atas mana – mana murid juga mendatangkan kesan terhadap murid – murid
lain. Kesan Gelombang akan lebih efektif jika guru membuat tindakan dengan
jelas, tegas dan serius. Misalnya, ‘ Abu, berhenti bercakap dengan Ali, buka
buku muka surat 5 dan buat latihan B. Tambahan pula, seseorang guru juga perlu menguruskan
aktiviti pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah dengan lancar. Guru
harus elakkan penerangan yang meleret,memecahkan aktiviti – aktiviti p & p
kepada bahagian – bahagian kecil sedangkan hal ini dapat dijalankan secara
menyeluruh oleh murid. Murid akan berasa bosan dan akan melakukan perkara lain
yang menarik minat mereka. Contohnya, guru boleh memanggil murid untuk
memberikan maklum balas, menjawab soalan, membuat demonstrasi atau memberikan
penerangan. Akhirnya, guru boleh memulakan pengajaran dengan menarik perhatian
murid, meneruskan pengajaran dengan lancar, melakukan peralihan antara aktiviti
p & p dengan cekap dan membuat penutup dengan menyimpulkan pengajaran pada
hari itu dengan berkesan. Kounin menggelarkannya sebagai momentum pengajaran.
Ia akan membantu murid untuk bersedia melibatkan diri dalam aktiviti p & p.
Contohnya, guru menjalankan suatu aktiviti yang cabar dengan mengambil kira
minat, kebolehan dan perkembangan murid.
No comments:
Post a Comment