Wednesday, 19 March 2014

TAJUK 6: HALANGAN PENGURUSAN MASALAH DISIPLIN

KUMPULAN E

SOALAN :

Ali pada mulanya seorang murid yang rajin. Namun, dia berubah menjadi seorang murid yang nakal dan melakukan perkara negatif. Apakah peranan dan tindakan guru untuk menangani masalah disiplin bilik darjah?

JAWAPAN :

Guru boleh menggunakan kaedah kaunseling berdasarkan Teori Realiti dengan Teori Kawalan yang merangkumi 5 peringkat. Teori kawalan iaitu bermaksud mengandaikan tingkah laku manusia sebagai usaha untuk mengawal dunia kita sebagai sebahagiannya dengan tujuan memuaskan keperluan kita secara penuhnya.

Pada peringkat  pertama guru boleh membina hubungan guru dan murid secara kaunselor. Guru boleh menggunakan teknik penerimaan, kejujuran, keikhlasan dan mengelakkan kawalan di antara guru dengan Ali. Guru haruslah membina hubungan yang rapat supaya Ali tidak malu dan kekok untuk bercerita kepada guru sebagai contoh, guru membawa Ali untuk makan di kantin bersama dan sering bergurau dan mengambil hati Ali seperti seorang kawan namun haruslah tidak membuatkan Ali melanggar batasnya sebagai murid.

Seterusnya guru boleh melanjutkan tindakan ke Peringkat yang kedua. Pengajaran dengan kawalan iaitu di mana Ali akan diberi harapan bahawa dia akan dapat belajar membuat pilihan yang lebih berkesan dan dapat membantu kawalan hidup mengikut keperluannya. Sebagai contoh, apabila Ali membuat keputusan yang betul dan tepat, guru haruslah memebri penekanan yang positif supaya Ali sedar perbuatan dia adalah baik dan supaya dia akan mengulang perbuatan yang baik pada masa hadapan.
Tambahan pula, guru melanjutkan ke peringkat seterusnya iaitu Peringkat ketiga di mana. Penilaian tingkah laku menyeluruh. Hal ini dapat membantu guru dan Ali memahami apa yang Ali sedang buat dan membuktikan kepada Ali bahawa tingkah lakunya tidak akan membawa hasil yang diinginkan

Pada Peringkat keempat pula Perancangan dan perubahan tingkah laku menyeluruh iaitu Guru perlu mengenalpasti keperluan Ali yang benar-benar diharapkan untuk mengawal tingkah lakunya. Contohnya pemilihan keperluan ialah kasih sayang, kebebasan. Berdasarkan fokus keperluan yang dikenal pasti, Ali akan diajar mengubah tingkah laku dirinya menjadi lebih berkesan untukmemenuhi keperluan yang diinhinkannya.
Pada peringkat terakhir, iaitu Tindakan susulan di mana rancangan perubahan tingkah laku yang menyeluruh dilaksanakan oleh Ali diri sendiri. Tugas kaunselor (guru) hanya sebagai pembimbing apabila Ali menghadapi masalah.

No comments:

Post a Comment