SOALAN :
Sebagai seorang guru, anda seharusnya mempunyai pengetahuan dan kemahiran yang mantap dan menyeluruh dalam menguruskan murid-murid berkeperluan khas. Apakah jenis-jenis masalah yang dihadapi oleh murid-murid yang berperkembangan lewat dan nyatakan strategi-strategi untuk membantu murid-murid tersebut.
JAWAPAN :
Kanak-kanak perkembangan
lewat merupakan kanak-kanak yang dikenalpasti dan disahkan oleh pakar
profesional klinikal sebagai mengalami masalah. Mereka mengalami masalah kelewatan
bahasa dan pertuturan, kelewatan kemahiran motor kasar dan motor halus,
kelewatan kemahiran peribadi dan kelewatan kemahiran sosial. Sebagai contohnya,
mereka bermasalah dalam proses pembelajaran, rendah daya pengubahsuaian tingkah
laku, kurang berkesan dalam menjalani kehidupan secara berdikari, dan kurang
menjalankan kewajipan sosial sesuai dengan peringkat umur mereka. Umur
kronologi mereka tidak sama dengan umur mental mereka. Contohnya, kanak-kanak
yang berumur 12 tahun mungkin mempunyai IQ seperti kanak-kanak yang berumur 6
tahun.
Untuk
membantu murid-murid yang berperkembangan lewat, guru perlu tingkatkan lagi interaksi dengan
mereka. Sebagai contohnya, guru boleh galakkan perbualan dan perkongsian
maklumat serta pengalaman peribadi dengan murid-murid. Guru juga boleh menggunakan kaedah nyanyian dalam sesi pengajaran
untuk menggembirakan murid-murid. Di samping itu, guru juga boleh memupukkan amalan bacaan bersuara dalam kalangan
murid-murid. Guru perlu memberi peluang
kepada murid-murid untuk berucap di depan rakan-rakan sekelas mereka. Guru perlu memperkukuhkan penggunaan
bahasa dan sebutan yang tepat dan betul dalam kalangan murid. Seterusnya, aktiviti-aktiviti
pembelajaran yang melibatkan pergerakan dan penggunaan kumpulan otot-otot besar
dan otot-otot kecil boleh ditingkatkan.
Guru boleh menambahkan aktiviti-aktiviti kelas. Guru juga perlulah ajar dan berikan latihan berkaitan
kemahiran-kemahiran peribadi yang tertumpu kepada cara penjagaan dan pengurusan
diri dalam kalangan mereka. Latihan yang mengamalkan kemahiran-kemahiran sosial
dalam kelas, termasuk cara-cara berkomunikasi yang berkesan juga perlu
ditumpukan dalam kalangan murid-murid.
No comments:
Post a Comment