Wednesday 26 March 2014

TAJUK 6 : PENGURUSAN MASALAH DISIPLIN BILIK DARJAH (PERANAN DAN TINDAKAN GURU)



KUMPULAN D

 SOALAN : 
 
Cikgu Rosli merupakan guru kelas bagi pelajar tahun 5. Beliau menghadapi masalah dalam menangani pelajar yang ponteng kelas. Nyatakan peranan beliau sebagai seorang guru kelas serta tindakan efektif yang perlu diambil dalam menangani masalah ini supaya tidak berlarutan.

JAWAPAN : 

Profesion sebagai seorang guru tidak akan terkecuali daripada masalah disiplin dalam bilik darjah. Masalah disiplin pelajar merupakan masalah terbesar di sekolah yang perlu ditangani oleh para guru. Justeru itu, guru memainkan peranan yang sangat penting dalam menguruskan masalah disiplin dalam bilik darjah. 

            Guru mestilah menerima setiap pelajar tanpa meletakkan sebarang syarat. Guru harus bersikap terbuka dan memandang positif pada semua pelajar. Setiap pelajar itu dikurniakan keunikan dan keistimewaan masing-masing. Dengan itu, guru harus beranggapan bahawa semua pelajar mampu berubah bagi mencapai kemajuan. Pelajar harud diberi peluang dan celik akal yang sewajarnya. Guru harus menyemai sikap tak pilih kasih. Harus sentiasa bersedia mendengar dan menerima pandangan semua pelajar dengan hormat. Sikap guru berhubung dengan pelajar secara lebih tidak formal perlu ditekankan sebagai lambing guru menerima pelajar secara terbuka. Guru harus memberi peluang kepada pelajar untuk bercakap. Guru seharusnya mengelakkan diri daripada membuat penilaian pada pelajar secara melulu.

            Seterusnya, guru mewujudkan hubungan yang mesra. Perhubungan mesra di antara guru dan pelajar sangat penting bagi menjana proses pengawalan emosi dalam kalangan pelajar. Raut muka dan reaksi guru menjadi perkara utama untuk menampakkan kemesraan kerana muka guru yang ceria lebih menggalakkan penglibatan pelajarnya. Guru mestilah menunjukkan sikap mengambil berat dan memberi perhatian kepada semua pelajarnya. Untuk menimbulkan kemesraan, guru harus mewujudkan unsur jenaka dan bergurau supaya situasi pembelajaran lebih menyeronokkan. Jika tidak wujud hubungan mesra ini, pelajar tidak akan berani untuk memberi respon atau menyatakan perasaan sama ada meluahkan masalahnya atau menyatakan idea. 

            Selain itu, guru harus mempunyai sikap empati iaitu memahami diri orang lain seperti merasa, mengalami dan menyelami situasi tersebut. Sehubungan dengan itu, perlunya daya kemahiran mendengar. Guru perlu mengambil berat perkara yang dicerita dan peka dengan gaya pelajar meluahkannya. Untuk itu, unsur kepercayaan antara guru dan pelajar sangat penting. Hal ini kerana memudahkan guru untuk meneroka maklumat peribadi pelajar. Juga untuk mengurangkan rasa cemas dan perasaan malu dalam diri pelajar. 

            Guru juga harus mencari alternatif untuk pelajar. Maksudnya, guru membantu pelajar mencari pilihan-pilihan jawapan kepada permasalahan yang berlaku. Pelajar perlu mengenalpasti alternatif yang sesuai dan bertindak pada pilihan mereka itu. Dalam pada itu, guru perlu sedar setiap pelajar ada pengalaman yang berbagai yang dapat bantu mereka menyelesaikan permasalahan yang dihadapi. Guru perlu mahir membuat tafsiran dan bantu pelajar banyakkan pilihan secara lebih berkesan. Guru juga perlu ada pengetahuan yang luas supaya dapat memberi pilihan pada permasalahan pelajar. 

            Seterusnya, guru sebagai model dan agen perubahan. Peniruan adalah cara belajar yang paling berkesan. Guru lazimnya menjadi fokus untuk diterima oleh semua pelajarnya. Guru perlu ada kemahiran menjadi model kepada pelajar. Tindak tanduk guru yang baik boleh dicontohi pelajar seperti pengurusan emosi, cara berkomunikasi dan sifat kemesraan. Guru harus timbulkan rasa kagum dalam diri pelajar supaya pelajar boleh meniru nilai-nilai yang positif. Lazimnya, pelajar beranggapan guru adalah orang yang bijak dalam segala hal. Contohnya, cara menyelesaikan masalah serta proses merancang dan menguruskan urusan. 

            Terdapat beberapa tindakan yang boleh diaplikasikan oleh guru dalam menangani masalah disiplin pelajar. Guru harus memberi amaran atau nasihat kepada pelajar yang melanggar disiplin sekolah. Jika kes melanggar disiplin adalah ringan, guru boleh menghukum pelajar dengan menyuruhnya berdiri atau mengasingkannya daripada rakan-rakan lain. Andai melibatkan kes berat, guru hendaklah menghantar pelajar berkenaan kepada guru besar untuk diberi nasihat atau hukuman yang sewajarnya. Guru boleh mengambil panduan daripada hierarki pembetulan tindakan Cater. Rujuk pada rajah di bawah.

            Dalam menangani masalah disiplin pelajar, guru harus mengikut tatacara yang betul untuk memastikan tindakan yang diambil rasional dengan masalah yang berlaku. Sekiranya masalah disiplin berlaku, guru hendaklah mengkaji masalah tersebut secara objektif dan janganlah mengambil tindakan terburu-buru. Tambahan lagi, elakkan diri daripada nafsu marah dan wujudkan suasana tenang semasa mencari punca masalah yang timbul. Seterusnya, berikan peluang kepada pelajar membuat penjelasan dan cuba memahami perasaan pelajar yang melanggar disiplin itu. Selepas mambuat kajian. Jika pelajar didapati bersalah, guru hendaklah memberi nasihat supaya pelajar itu sedar akan kesalahannya dan mengubah kelakuannya. Jika pelajar mengulang kembali kesalahannya, guru boleh merujuk kes disiplin itu kepada guru disiplin atau guru bimbingan dan kaunseling untuk mengambil tindakan yang sewajarnya. Jika masalah disiplin yang berlaku berkaitan kes-kes berat, guru hendaklah melaporkannya kepada guru besar dengan serta-merta.

No comments:

Post a Comment