KUMPULAN E
Soalan :
“Pembinaan Rapo
penting untuk mewujudkan situasi P&P yang berkesan dalam
kelas.”Bagaimanakah pembinaan rapo boleh menjalinkan hubungan positif antara
guru dengan murid?
Jawapan:
Definisi
untuk Rapo ialah hubungan yang berasaskan sifat saling hormat-menghormati,
percaya-mempercayai dan faham-memahami.Cara pertama untuk menjalinkan hubungan
positif antara guru dengan murid ialah ingat dan panggil nama murid berkenaan
dengan tepat.Guru mengenali dan mengingati nama murid pada hari pertama masuk
kelas.Sepanjang P&P, guru boleh minta murid menjawab soalan dengan
memanggil nama mereka.Murid yang dikenali oleh guru akan berasa bangga dan
hubungan erat guru-murid turut dijalinkan.
Cara
yang kedua pula ialah memupuk identiti kelas.Guru memberi peluang kepada semua
murid untuk memikul tanggungjawab bagi menceriakan dan membersihkan kelas.Hal
ini dapat memupuk murid-murid mempunyai semangat cintakan bilik darjah dan
sifat bekerjasama dalam kelas.Dalam hal ini, pembinaan rapo juga akan menjadi
lebih teguh.
Seterusnya,melalui
Cara ketiga ialah Menanamkan semangat cintakan kelas/bilik darjah. Hal ini
bermaksud,guru boleh menanamkan semangat cintakan kelas dalam kalangan murid
boleh membangkitkan motivasi intrinsik kepada murid-murid untuk datang ke
sekolah. Selain itu, Guru boleh menggunakan strategi-strategi tertentu untuk
menjadikan kelas sebagai satu tempat yang seronok untuk menimba ilmu. Guru
boleh menanamkan sifat kepunyaan murid terhadap kelas melalui aktiviti-aktiviti
yang dilakukan bersama.
Seterusnya
melalu cara atau teknik keempat iaitu guru haruslah bertindak selaku ketua
pegawai eksekutif (CEO).Murid akan mencari sebab untuk menghormati dan mematuhi
guru. Jadi guru haruslah menjadi contoh yang baik.Guru perlu menyampaikan mesej
bahawa gurulah yang sebenarnya mempunyai kuasa untuk mengawal bilik darjah dan
tingkahlaku murid serta layak dihormati.
Tambahan
pula, kaedah kelima sebagai seorang guru kita haruslah 5 ialah Beri peluang
kepada murid untuk mengenali diri guru. Sebagai contoh, guru memberi peluang
kepada murid untuk mengemukakan soalan yang mereka ingin tanyakan tentang guru.
Selain itu, guru juga harus meluangkan sedikit waktu untuk bersama dalam
aktiviti kokurikulum
No comments:
Post a Comment