KUMPULAN E
Soalan:
Ahmad seorang guru
yang baru bertugas di kelas 1 Anggur. Beliau mendapati beberapa orang pelajar
mempunyai masalah hiperaktif. Beliau telah berbincang masalah ini dengan PK1
sekolah itu. Apakah nasihat PK1 yang boleh membantu Ahmad menangani masalah
ini?
Jawapan:
Yang pertama sekali, guru
haruslah mempunyai pengetahuan tentang ADHD. ADHD(Attention Deficit
Hyoeractivity Disorder) biasanya merangkumi 3 jenis. ADHD yang pertama ialah
ADHD tanpa hiperaktif (Atlentin Deficit Disordier iaitu ADD yang merujuk kepada
pesakit tidak berupaya memberi perhatian lama dan tidak dapat menyiapkan tugasan
yang diberi. Yang kedua ialah ADHD dengan hiperaktif-impulsif dimana tandanya
adalah tidak dapat duduk diam, sering tinggal tempat duduk, berkeliaran,
seolah-olah digerakkan oleh enjin. Unsur Impulsif seperti memberi jawapan
sebelum habis soalan, ganggu murid dan tidak sabar menunggu giliran. Yang
ketiga ialah ADHD Kombinasi. Ia merangkumi kedua-dua ciri di atas.
Selain itu, PK1 juga boleh
memberi nasihat kepada guru untuk mencari faktor-faktor penyebab ADHD dalam
kalangan murid untuk memahami murid-murid ADHD. Kebanyakan ADHD adalah
disebabkan oleh genetik. Kemungkinan besar ayah atau ibu mangsa adalah ADHD dan
ini secara langsung telah diwarisi oleh anak-anak mereka. Selain itu, persekitaran
keluarga juga merupakan salah satu penyebab. Ketidakstabilan emosi akibat
konflik perkahwinan ibu bapa, perceraian ibu bapa akan menyebabkan ADHD berlaku
dalam kalangan kanak-kanak. Jangkaan ibu bapa yang terlalu tinggi serta jangkaan
guru yang tidak setimpal dengan kebolehan secara tidak langsung memberikan
stress kepada kanak-kanak. ini menyebabkan mereka sukar untuk memberikan
perhatian yang penuh dalam kelas. Dan yang terakhir sekali iaitu cara memberi
arahan. Arahan yang diberikan kepada kanak-kanak tidak jelas, mengelirukan,
mendadak dan di luar keupayaan murid yang berkenaan.
Di samping itu, PK1 juga
memberi nasihat kepada guru untuk melakukan Modifikasi Environmental. Guru
seharusnya mengatur tempat duduk murid ADHD dekat dengan guru supaya guru dapat
mengawasi murid tersebut. Guru juga boleh menghadkan ruangan terbuka. Contohnya, guru menghadkan
ruang aktiviti murid-murid supaya mereka tidak berlari-lari dalam kelas.
Benarkan murid ADHD bergerak di kawasan tertentu sahaja. Tambahan pula, guru
boleh kurangkan ransangan yang boleh menarik Hiperaktif. Contohnya, menjalankan
aktiviti di luar kawasan sekolah yang membolehkan mereka melakukan perbuatan
atau perkara sesuka hati.
Bukan itu sahaja, guru
juga boleh memodifikasi behavioral murid-murid ADHD. Guru haruslah memberikan
arahan dengan jelas dan tepat. Kurangkan kerja tugasan, dan pecahkan kerja
kepada unit kecil. Guru juga dinasihati supaya jangan beri kerja
berulang-ulang. Guru haruslah menyediakan kerja tambahan selepas kerja selesai.
Dan seterusnya, guru boleh memberikan peneguhan positif dan negatif. Contohnya,
memberi pujian atau hadiah apabila mereka melakukan perbuatan yang diingini dan
memberikan hukuman sekiranya mereka melanggar peraturan sekolah. Selain itu,
guru juga boleh memberikan latihan sosial kepada murid-murid ADHD. Guru boleh
menjalankan aktiviti dengan membahagikan murid-murid dalam satu kumpulan untuk
meyelesaikan sesuatu tugasan dengan mengamalkan kerjasama.
No comments:
Post a Comment