Wednesday, 19 March 2014

Tajuk 7: Hiperaktif (ADHD, ADD)

KUMPULAN E

Soalan:
 
Ahmad seorang guru yang baru bertugas di kelas 1 Anggur. Beliau mendapati beberapa orang pelajar mempunyai masalah hiperaktif. Beliau telah berbincang masalah ini dengan PK1 sekolah itu. Apakah nasihat PK1 yang boleh membantu Ahmad menangani masalah ini?
 
Jawapan:
 
            Yang pertama sekali, guru haruslah mempunyai pengetahuan tentang ADHD. ADHD(Attention Deficit Hyoeractivity Disorder) biasanya merangkumi 3 jenis. ADHD yang pertama ialah ADHD tanpa hiperaktif (Atlentin Deficit Disordier iaitu ADD yang merujuk kepada pesakit tidak berupaya memberi perhatian lama dan tidak dapat menyiapkan tugasan yang diberi. Yang kedua ialah ADHD dengan hiperaktif-impulsif dimana tandanya adalah tidak dapat duduk diam, sering tinggal tempat duduk, berkeliaran, seolah-olah digerakkan oleh enjin. Unsur Impulsif seperti memberi jawapan sebelum habis soalan, ganggu murid dan tidak sabar menunggu giliran. Yang ketiga ialah ADHD Kombinasi. Ia merangkumi kedua-dua ciri di atas.
 
            Selain itu, PK1 juga boleh memberi nasihat kepada guru untuk mencari faktor-faktor penyebab ADHD dalam kalangan murid untuk memahami murid-murid ADHD. Kebanyakan ADHD adalah disebabkan oleh genetik. Kemungkinan besar ayah atau ibu mangsa adalah ADHD dan ini secara langsung telah diwarisi oleh anak-anak mereka. Selain itu, persekitaran keluarga juga merupakan salah satu penyebab. Ketidakstabilan emosi akibat konflik perkahwinan ibu bapa, perceraian ibu bapa akan menyebabkan ADHD berlaku dalam kalangan kanak-kanak. Jangkaan ibu bapa yang terlalu tinggi serta jangkaan guru yang tidak setimpal dengan kebolehan secara tidak langsung memberikan stress kepada kanak-kanak. ini menyebabkan mereka sukar untuk memberikan perhatian yang penuh dalam kelas. Dan yang terakhir sekali iaitu cara memberi arahan. Arahan yang diberikan kepada kanak-kanak tidak jelas, mengelirukan, mendadak dan di luar keupayaan murid yang berkenaan.
 
            Di samping itu, PK1 juga memberi nasihat kepada guru untuk melakukan Modifikasi Environmental. Guru seharusnya mengatur tempat duduk murid ADHD dekat dengan guru supaya guru dapat mengawasi murid tersebut. Guru juga boleh menghadkan ruangan terbuka. Contohnya, guru menghadkan ruang aktiviti murid-murid supaya mereka tidak berlari-lari dalam kelas. Benarkan murid ADHD bergerak di kawasan tertentu sahaja. Tambahan pula, guru boleh kurangkan ransangan yang boleh menarik Hiperaktif. Contohnya, menjalankan aktiviti di luar kawasan sekolah yang membolehkan mereka melakukan perbuatan atau perkara sesuka hati.
 
            Bukan itu sahaja, guru juga boleh memodifikasi behavioral murid-murid ADHD. Guru haruslah memberikan arahan dengan jelas dan tepat. Kurangkan kerja tugasan, dan pecahkan kerja kepada unit kecil. Guru juga dinasihati supaya jangan beri kerja berulang-ulang. Guru haruslah menyediakan kerja tambahan selepas kerja selesai. Dan seterusnya, guru boleh memberikan peneguhan positif dan negatif. Contohnya, memberi pujian atau hadiah apabila mereka melakukan perbuatan yang diingini dan memberikan hukuman sekiranya mereka melanggar peraturan sekolah. Selain itu, guru juga boleh memberikan latihan sosial kepada murid-murid ADHD. Guru boleh menjalankan aktiviti dengan membahagikan murid-murid dalam satu kumpulan untuk meyelesaikan sesuatu tugasan dengan mengamalkan kerjasama. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

No comments:

Post a Comment