KUMPULAN E :
Soalan:
Guru Besar telah mengarahkan Cikgu Ali untuk
mewujudkan amalan budaya penyayang. Apakah langkah-langkah untuk mewujudkan
persekitaran penyayang untuk murid Tahun 1?
Jawapan:
Menurut Larrivee (2005), amalan budaya
adalah mengutamakan kebajikan ahli-ahli; bersikap dan berkomunikasi secara
terbuka antara satu sama lain; ahli-ahli saling hormat-menghormati,mengambil
berat, ingat-mengingati dan berkongsi perasaan secara jujur; berkongsi idea,
pandangan dan emosi tanpa prejudis dan diskriminasi; menerima ahli-ahli lain
tanpa syarat dan mengakui setiap ahli-ahli mempunyai kekuatan dan kelemahan
masing-masing.
Langkah
yang pertama untuk mewujudkan persekitaran penyayang untuk murid tahun satu
ialah dengan mengamalkan nilai hormat. Guru haruslah menerima murid-murid
sebagai dirinya dan berinteraksi dengan murid-murid. Selain itu, guru juga
haruslah menghargai dan mengenal pasti perbezaan individu. Semua murid-murid
berbeza dari segi kognitif, jasmani, rohani dan emosi. Guru haruslah memerima
dan menghargai setiap murid supaya mereka berasa dihargai. Guru juga harus tahu
perbezaan antara hormat dengan rasa takut. Guru seharusnya memberikan perhatian
dan mengambil berat tentang murid-murid mereka supaya mereka hormat dan saying
akan guru mereka. ini secara tidak langsung akan mendapat kepercayaan daripada
murid-murid.
Langkah kedua adalah dengan
mengamalkan autentik untuk mewujudkan persekitaran penyayang. Dari aspek ini,
guru seharusnya menjadi diri sendiri. Guru haruslah mengajar murid supaya
memberi maklum balas dengan jujur. Selain itu, guru juga haruslah tidak takut
untuk mengaku salah jika terdapat kesalahan pada diri sendiri. Secara tidak
langsung guru menjadi teladan untuk murid-murid menerapkan nilai tersebut dalam
diri mereka. Guru juga harus mengajar murid-murid supaya bertanggungjawab atas
tingkah laku sendiri. Kesalahan yang dibuat haruslah ditanggung oleh mereka
sendiri, dengan ini baru murid-murid akan memupuk nilai bertanggungjawab dalam
diri mereka. Bukan itu sahaja, murid-murid juga dinasihati supaya menyedari
emosi diri dan orang lain serta mengawalnya. Dengan ini, barulah murid-murid
dapat berkomunikasi secara baik dengan rakan-rakan mereka.
Selain
itu, guru juga haruslah mengamalkan keprihatinan untuk mewujudkan persekitaran
yang penyayang. Guru haruslah peka terhadap kehendak dan emosi orang lain. Guru
haruslah bertimbang rasa dan mengambil berat tentang murid-murid agar mereka
berasa dihargai dan melahirkan perasaan cinta akan sekolah. Guru juga boleh
menjalankan aktiviti seperti berkongsi masalah antara guru dan murid agar semua
murid dapat belajar dalam keadaan yang gembira tanpa sebarang
ketidakpuashatian. Semua murid haruslah bekerjasama bagi mewujudkan persekitaran
yang penyayang. Contohnya, murid-murid boleh saling tolong-menolong apabila
rakan-rakan mereka menghadapi masalah tanpa mengira kaum, agama dan bangsa.
Tambahan pula, guru juga haruslah
mengamalkan integriti emosi. Guru haruslah berbincang secara langsung tentang
persepsi murid pada setiap masa. Guru haruslah menegur kelakuan murid jika
mereka menunjukkan kelakuan yang kurang menyenangkan. Contohnya, apabila
murid-murid meninggalkan tempat duduk untuk mengganggu rakan-rakan lain, guru
boleh memberi nasihat atau amaran kepada mereka. selain itu, guru juga boleh
mendapat akauntabiliti murid. Guru yang mengamalkan integriti emosi juga perlu
proaktif semasa berdepan dengan masalah serta tingkah laku murid yang tidak
menyenangkan.
No comments:
Post a Comment