Wednesday, 19 February 2014

TAJUK 7 : DISLEKSIA


BY  :  KUMPULAN B


 SOALAN:

Cikgu Aini mendapati beberapa orang murid dalam kelasnya yang menghadapi masalah pembelajaran yang menunjukkan ciri-ciri seperti kesilapan menterbalikkan perkataan atau huruf. Bagaimanakah cara Cikgu Aini mengatasi masalah tersebut?

JAWAPAN :

Disleksia adalah satu masalah pembelajaran iaitu kesukaran mengenal huruf, membaca, menulis, mendengar dan bercakap disebalik pengajaran yang cukup dan peluang budaya yang sempurna. Sebenarnya masalah ini bukanlah satu penyakit dan ia tidak memerlukan ubat untuk mengubatinya, sebaliknya dengan program pendidikan yang sesuai masalah ini dapat dikurangkan. Disleksia juga bukan disebabkan kecerdasan yang lemah serta penglihatan tetapi seseorang disleksia tidak mengecam sesuatu dalam keadaan terbalik. Ternyata sekali disleksia menghuraikan sesuatu kelainan dalam otak.
Seperti yang kita tahu, kanak-kanak Disleksia ini boleh dirawat. Mereka memerlukan keperluan khas berbanding dengan kanak-kanak normal yang lain. Satu cara yang paling asas dalam membantu kanak-kanak disleksia ialah perlu adanya komunikasi dan pemahaman yang sama mengenai Disleksia antara ibu bapa, guru dan masyarakat. Hal ini kerana jika dilihat dalam zaman permodenan pada hari ini, ada diantara ibu bapa yang berpelajaran tinggi tidak dapat menerima kenyataan bahawa anak mereka menghidap Disleksia. Begitu juga dengan mentaliti masyarakat umum yang mahukan anak-anak mereka menjadi seorang yang bijak pandai agar dapat menjadi manusia yang berjaya apabila dewasa kelak. Ibubapa juga seolah-olah putus asa dan tidak dapat menerima kenyataan. Oleh itu, Cikgu Aini harus meningkatkan pemahaman tentang apa itu Disleksia dalam kalangan ibubapa dan masyarakat. 

Cikgu Aini harus memastikan yang kanak-kanak disleksia diletakkan ditempat duduk paling hadapan apabila seisi pengajaran dan pembelajaran dilakukan.  Ia adalah kerana  apabila kanak-kanak ini diletakkan ditempat duduk paling hadapan, mereka akan lebih fokus terhadap proses pembelajaran.

Cikgu Aini haruslah sentiasa mengawasi dan mendekati kanak-kanak disleksia ini ketika diberikan tugas. Contohnya, Cikgu Aini meminta dibuka halaman 15. Pastikan kanak-kanak disleksia ini tidak tertukar dengan membuka halaman lain, misalnya halaman 51.

Cikgu Aini juga haruslah dapat bertoleransi dengan kanak-kanak disleksia ketika menyalin soalan di papan tulis. Mereka perlu diberikan masa yang lebih banyak untuk menyiapkan latihan. Selain itu, Cikgu Aini dapat memberikan soalan dalam bentuk tertulis di dalam kertas.

Kanak-kanak disleksia yang sudah menunjukkkan usaha keras untuk berlatih dan belajar haruslah diberikan penghargaan yang sesuai seperti hadiah dan memuji hasil kerja mereka oleh Cikgu Aini. Tidak lupa juga proses pembelajarannya perlu diselang-selikan dengan waktu istirahat yang cukup.

Cikgu Aini perlu melatih dan memerhatikan kanak-kanak disleksia ini menulis tulisan titik-titik sambung sambil memperhatikan cara kanak-kanak ini duduk dan memegang pensilnya. Tulisan titik-titik sambung memudahkan mereka membezakan antara huruf yang hampir sama contohnya ‘b’ dengan ‘d’. Murid harus diperlihatkan terlebih dahulu cara menulis huruf titik-titik sambung karena kemahiran tersebut tidak dapat diperoleh begitu saja. Pembentukan huruf yang betul sangatlah penting dan kanak-kanak ini harus dilatih menulis huruf-huruf yang hampir sama berulang kali. Contohnya huruf-huruf dengan bentuk bulat: “g, c, o, d, a, s, q”, bentuk zig zag: “k, v, x, z”, bentuk linear: “j, t, l, u, y”, dan bentuk hampir serupa: “r, n, m, h”.

Cikgu Aini perlu melakukan pendekatan yang berbeza ketika belajar matematik dengan kanak-kanak disleksia, kebanyakan mereka lebih senang menggunakan sistem belajar yang praktikal. Selain itu kita juga perlu menyedari bahawa kanak-kanak disleksia mempunyai cara yang berbeza dalam menyelesaikan sesuatu soalan matematik. Oleh itu,kita tidak boleh memaksa kanak-kanak disleksia ini membuat cara penyelesaian yang klasik jika cara tersebut sukar diterima oleh mereka.

Dari aspek emosi pula kanak-kanak disleksia ini menjadi sangat sensitif, terutama sekali jika mereka merasakan bahawa mereka berbeza berbanding teman-temannya dan mendapat perhatian yang berbeza dari gurunya. Lebih buruk lagi jika prestasi akademik mereka menjadi semakin buruk akibat taraf perbezaan yang diberikan oleh guru. Keadaan ini akan menyebabkan kanak-kanak disleksia ini menjadi individu yang mempunyai konsep kendiri yang rendah. Jika hal ini tidak segera diatasi maka akan terus bertambah parah dan menyulitkan lagi proses terapi selanjutnya. Jadi Cikgu Aini sebagai orang terdekat harus membangkitkan semangatnya, memberikan motivasi dan menyokong setiap langkah usaha yang ditunjukkan oleh kanak-kanak disleksia

No comments:

Post a Comment