BY : KUMPULAN B
SOALAN :
SOALAN :
Cikgu
Ahmad bertugas di sebuah sekolah yang terdapat di bandar. Suatu hari beliau
ditukarkan ke sebuah sekolah di kawasan pedalaman. Apabila tiba di sekolah
tersebut, beliau melihat persekitaran sekolah tersebut tidak seperti sekolah
lamanya dulu dimana bilik darjah yang tidak kondusif serta pengurusan sekolah
yang tidak terurus yang menyebabkan prestasi sekolah ini agak rendah.
Berdasarkan
aspek-aspek pengurusan bilik darjah, apakah tindakan yang patut diambil oleh
cikgu Ahmad untuk meningkatkan prestasi sekolah ini setaraf dengan sekolah di
bandar?
JAWAPAN :
Peranan guru dalam bilik darjah adalah berperanan sebagai
pembimbing, penyelaras atau fasilitator. Menurut Jere Brophy,pengurusan bilik
darjah yang berkesan ialah keupayaan guru untuk membentuk, memelihara dan
memperbaharui bilik darjah bagi mewujudkan persekitaran yang efektif untuk
pengajaran dan pembelajaran (P&P).
Persekitaran
pembelajaran yang kondusif ialah tempat murid yang dapat melibatkan diri,
mengambil bahagian dan menumpukan perhatian dalam pembelajaran.
Persekitaran
ini dapat berupaya untuk meransang minat dan semangat murid untuk terus
belajar. Persekitaran pembelajaran yang kondusif merangkumi
persekitaran
fizikal, persekitaran psikososial dan
peraturan
dan rutin bilik darjah. Oleh hal yang demikian cikgu Ahmad harus memastikan
bilik darjah sentiasa dalam keadaan yang kondusif supaya dapat menarik minat
murid-murid dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
Persekitaran
fizikal terbahagi kepada beberapa perkara. Antaranya ialah sumber bahan
pembelajaran, ruang atau sudut pembelajaran, ruang pada
dinding, pencahayaan,pengudaraan dan perabot,kebersihan, susunan dan reka
bentuk fizikal dalam bilik darjah, dan susunan kerusi meja murid yang
fleksibel.
Aspek sumber bahan
pembelajaran membantu murid-murid untuk mengakses sumber bahan pembelajaran
dengan mudah. Hal ini juga memberi peluang kepada cikgu Ahmad untuk mengajar
murid cara menyimpan bahan dengan tersusun. Ruang khas pula boleh
disediakan oleh cikgu Ahmad untuk aktiviti pembelajaran seperti mendengar guru
bercerita, membaca, melakukan aktiviti pemulihan atau pengayaan. Cikgu Ahmad harus
memastikan lampu dan kipas berfungsi dengan baik. Kebersihan kelas adalah tanggungjawab
guru dan murid. Beliau juga harus memastikan tong sampah, penyapu sampah,
pemadam papan hijau dan bulu ayam sentiasa ada dalam kelas dalam keadaan yang
selesa digunakan.
Antara
ciri-ciri psikososial yang baik ialah suasana yang mesra dan selesa, bebas daripada
ancaman dan bahaya fizikal, perasaan murid diterima, sensitif dan peka kepada
perbezaan individu, suasana yang meransang pembelajaran, mewujudkan komunikasi
terbuka dan menggalakkan perkongsian idea, menggalakkan pembelajaran
koperatif dan memberi peluang yang sama kepada semua murid. Oleh hal yang
demikian, cikgu Ahmad harus mengambil insiatif untuk mewujudkan suasana
pembelajaran yang berkesan agar murid-murid berasa bosan.
Peraturan
dan rutin bilik darjah bermaksud kenyataan yang memaklumkan tingkah laku yang
boleh diterima di dalam bilik darjah. Peraturan juga merupakan satu bentuk
peringatan dan autoriti kepada nilai moral murid-murid. Antara penekanan yang perlu
diberi perhatian oleh cikgu Ahmad semasa membentuk peraturan ialah ayat peraturan
mesti ringkas dan jelas, peraturan yang dibentuk mesti bermakna dan
dipersetujui oleh murid dalam bilik darjah, mengehadkan bilangan peraturan
supaya tidak mengelirukan murid-murid. Selain itu, peraturan yang dibina
seharusnya adil dan bertujuan untuk membantu proses pembelajaran.
Cikgu
Ahmad juga harus mengelakkan daripada menggunakan perkataan “jangan” serta guru
harus memastikan peraturan bilik darjah mesti selaras dengan peraturan sekolah
dan tidak bercanggah dengannya.
Contohnya, cikgu Ahmad
harus mendidik serta melatih murid-murid supaya
menepati masa, menghormati guru dan rakan, menghormati harta benda orang
lain, menjaga kebersihan bilik darjah, menumpukan perhatian sewaktu guru
mengajar, mematuhi peraturan sekolah dan sebagainya.
Terdapat
dua proses dalam pengurusan pentaksiran di dalam bilik darjah yang harus
dilakukan oleh cikgu Ahmad. Proses pertamanya ialah proses pengukuran yang mana
penggunaan alat untuk mengumpulkan nilai kuantitatif atau maklumat pencapaian
pembelajaran seseorang murid. Manakala proses penilaian pula merupakan proses
membuat keputusan berdasarkan hasil daripada pengukuran. Pentaksiran yang
efisien dapat meningkatkan motivasi serta pembelajaran murid. Murid terdorong
untuk memberikan perhatian dan berusaha lebih jika mereka tahu akan dinilai.Pentaksiran
yang tidak efisien boleh melemahkan semangat murid untuk belajar, menimbulkan
rasa tidak puas hati, kurang bermotivasi dan mungkin masalah tingkah laku.
Tambahan
pula, cikgu Ahmad harus peka terhadap pengurusan sumber maklumat murid. Beliau
harus meminta ibu bapa murid untuk mengisi borang maklumat murid bertujuan untuk membantu pihak sekolah dalam
pengurusan berkaitan hal ehwal murid.Sementelahan itu, cikgu Ahmad juga harus
menyimpan data peribadi setiap murid. Antara data peribadi murid ialah seperti
kad rekod persekolahan murid sekolah rendah 001R, buku rekod guru kelas, buku
laporan dan buku kedatangan murid.
Kesimpulannya,
cikgu Ahmad harus bersikap rajin dan peka terhadap setiap tindakan beliau agar
dapat meningkatkan prestasi sekolah ini setaraf
dengan sekolah di bandar.
No comments:
Post a Comment