BY : KUMPULAN D
SOALAN
:
Membina hubungan guru-murid merupakan salah satu
peranan guru dalam pengurusan bilik darjah. Apakah yang anda faham tentang
konsep membina hubungan guru-murid beserta kepentingannya?
JAWAPAN
:
Membina hubungan guru-murid merupakan satu aspek
penting untuk membina persekitaran pembelajaran yang kondusif dalam
pengurusan bilik darjah. Hal ini kerana apabila hubungan guru murid baik, maka
semua urursan akan berjalan dengan lebih lancar. Murid akan mudah bertolak
ansur dengan guru dan mengikut arahan guru sebagaimana mudahnya guru bertolak
ansur dengan murid. Contohnya, murid yang mempunyai hubungan guru-murid yang
baik akan selalu membuat kerja rumah yang diberi dan seandainya murid tidak
menyiapkan tugasan, guru terus bertanya secara peribadi tanpa terlebih dahulu
menghukum. Namun, membina hubungan guru-murid tidak mudah kerana ada peraturan
tersendiri namun perlu hormat dan mesra. Maksudnya, dalam membina hubungan
guru-murid, kedua-dua pihak masih ada batas untuk diikutkan. Contohnya, guru
lelaki tidak boleh memegang murid perempuan dan sebaliknya. Masih perlu ada
nilai hormat dan tidak berlebihan dalam bermesra. Kesimpulannya, hubungan
guru-murid yang positif menentukan pencapaian persekitaran pembelajaran yang
kondusif.
Kepentingan membina hubungan
guru-murid ialah pengajaran dapat
dijalankan dengan sempurna. Guru yang
membina hubungan yang baik dengan murid-muridnya dapat melicinkan perjalanan
pengajaran dan pembelajaran. Murid akan lebih berminat dengan pembelajaran dan
berusaha untuk memberikan kerjasama sepenuhnya membolehkan pengajaran dapat
dilakukan dengan sempurna. Apabila aktiviti pengajaran dan pembelajaran berjalan
lancar, guru akan menjadi semakin bermotivasi untuk mengajar dan murid juga
bersemangat untuk ke sekolah setiap hari. Contohnya, guru yang sering berleter
dan marah-marah tanpa sebab akan menyebabkan murid tidak menumpukan perhatian
kepada pengajaran guru dan akan cuba menunjukkan perasaan tidak puas hati dengan
berbual-bual di belakang kelas seterusnya pengajaran tidak dapat dilakukan
dengan sempurna.
Kepentingan
kedua ialah memupuk tahap disiplin
pelajar.
Apabila hubungan guru-murid baik, murid akan takut untuk melanggar disiplin,
mungkin kerana segan dan malu dengan gurunya. Selain itu, hubungan ini akan
mewujudkan satu suasana mesra antara guru dan murid untuk meluahkan perasaan
dan menjadi tempat meminta nasihat. Seterusnya, dapat mengurangkan masalah
disiplin kerana kebiasaannya, masalah disiplin berlaku disebabkan oleh tekanan
atau masalah yang terpendam dalam diri murid. Contohnya, masalah keluarga yang
menyebabkan murid membuat masalah didiplin untuk menarik perhatian orang lain.
Ketiga, murid-murid rela
mematuhi arahan guru. Hubungan guru dengan murid
juga dapat menjadikan murid patuh kepada guru tanpa sebarang paksaan. Guru-guru
mengawal murid untuk menjalankan aktiviti pengajaran dengan lebih berkesan.
Keberkesanan ini akan menaikkan imej guru. Guru akan lebih dihormati dan
dipandang mulia. Imej ini akan memberikan kesan positif terhadap keyakinan
kendiri guru.
Keempat,
bilik darjah akan menjadi alam belajar yang menarik. Hal ini kerana semua pihak bekerjasama untuk sesi pengajaran dan
pembelajaran tanpa ada halangan. Aktiviti pengajaran akan menjadi lebih seronok
dan efektif sekiranya mendapat kerjasama yang padu sebegini. Penglibatan murid
yang aktif ini mendorong guru menyediakan aktiviti-aktiviti yang lebih praktik
dan berkesan menjadikan pembelajaran lebih menarik.
Hubungan guru dan murid turut mempengaruhi peningkatkan
pencapaian akademik murid. Guru yang dapat berhubungan baik dengan
murid-muridnya akan dapat mengenal pasti kebolehan murid-muridnya. Hubungan
yang mesra dan kondusif membolehkan guru membantu murid memperbaiki prestasi
akademik mereka. Contohnya, jika seorang murid mempunyai masalah dalam memahami
sesuatu pelajaran, murid tersebut tidak akan takut dan segan untuk berjumpa
guru untuk mendapatkan penjelasan. Justeru, murid tersebut akan dapat
meningkatkan pencapaian akademiknya dengan adanya hubungan guru-murid yang
baik.
Kesimpulannya,
hubungan guru-murid sangat penting dan antara kemahiran yang mesti dimiliki
oleh guru terutama pada permulaan memasuki kelas yang baru. Persepsi pertama
murid kepada guru mempengaruhi hubungan guru-murid untuk hari-hari seterusnya.
No comments:
Post a Comment