Wednesday 19 February 2014

TAJUK 4 : DISIPLIN ASERTIF CANTER

BY  :  KUMPULAN B


 SOALAN:

Cikgu uthaya mendapati bahawa murid-murid kelasnya sentiasa mengganggu proses pengajaran dan pembelajarannya. Mereka menjerit dalam kelas dan bercakap semasa guru mengajar. Selain itu mereka juga tidak menghantar kerja rumah. Berdasarkan prinsip-prinsip disiplin asertif, bagaimanakah Gikgu Uthaya mengaplikasikan prinsip-prinsip tersebut untuk mengubah tingkah laku pelajar-pelajar tersebut.

JAWAPAN:
Model Disiplin Asertif telah dipelopori oleh Lee and Marlene Canter pada tahun 1976. Model ini melatih murid-murid untuk menerima konsekuen bagi tindakan mereka. Model ini mempunyai beberapa prinsip tersendiri.
Antara langkah yang perlu diambil oleh Cikgu Uthaya dalam mengaplikasikan prinsip-prinsip Asertif bagi mengubah tingkah laku para pelajarnya adalah dengan menunjukkan sifat asertif  atau tegas ketika mengawal kelas. Hal ini kerana Ketegasan yang ditunjukkan oleh seorang guru mampu mewujudkan rasa hormat dan takut dalam diri para pelajar terhadap seseorang guru seterusnya menjadikan mereka dapat mengikuti dan mematuhi arahan yang diberikan dengan mudah tanpa memberi seribu satu alasan. Apabila seorang guru mampu menunjukkan ketegasan semasa mengawal kelas, maka para pelajar akan berasa takut untuk melakukan sebarang kesalahan disiplin atau bermain-main semasa belajar.
Sebagai seorang guru, cikgu Uthaya juga perlu  memberi pengukuhan kepada kepara pelajar bagi tindakan yang wajar. Beliau perlu menegur sikap kurang sopan atau kesalahan tingkah laku yang ditunjukkan oleh para pelajar serta menasihati mereka dan memberikan penjelasan tentang sikap yang sepatutnya ditunjukkan oleh mereka. Selain itu murid-murid perlu diceritakan tentang keburukan kesalahan tingkah laku yang telah ditunjukkan.
Seterusnya,cikgu Uthaya perlu menentukan peraturan dalam bilik darjah tersebut. Sebagai seorang guru, Cikgu Uthaya berkuasa menentukan peraturan dalam bilik darjah selagi ianya tidak bertentangan dengan peraturan sekolah. Langkah ini adalah bertujuan bagi memastikan para pelajar sentiasa berdisiplin semasa berada di kawasan sekolah lebih –lebih lagi semasa berada di dalam proses pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah. Selain itu, langkah ini juga mampu mengelakkan salah laku pelajar dalam bilik darjah. Kesalahan ringan yang sering dipandang remeh oleh setiap murid mampu diatasi dengan adanya peraturan dalam bilik darjah. Apabila para pelajar menjadi berdisiplin, maka proses pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah akan berjalan dengan lancer dan berkesan apabila tiada lagi gangguan yang dilakukan oleh para pelajar. Dengan ini, guru dapat menyampaikan pengajaran dengan baik dan para pelajar dapat pula menguasai pembelajaran dengan berkesan. Maka wujudlah pelajar yang cemerlang dan berdisiplin.
Malah Cikgu Uthaya juga boleh menggunakan system ganjaran dan dendaan bagi mengubah tingkah laku para pelajar yang nakal agar mereka lebih patuh kepada peraturan yang telah ditetapkan. System ganjaran mampu menimbulkan minat murid-murid untuk menunjukkan tingkah laku yang baik apabila mereka menerima ganjaran daripada guru diatas sikap baik yang ditunjukkan. System ganjaran ini juga mampu merapatkan hubungan antara murid dengan guru . hal ini kerana kanak-kanak sememangnya suka diberi hadiah atau barang-barang samaada makanan,pakaian,mainan dan sebagainya.Manakala system dendaan pula mampu meninbulkan rasa takut dalam diri para pelajar untuk membuat salah laku di sekolah
Bagi mengubah tingkah laku para pelajar,cikgu utahaya perlu menjelaskan akibat negatif tidak mematuhi peraturan bilik darjah. Seorang pelajar kadang kala melakukan kesalahan tanpa mengetahui kesan tindakan tersebut kepada diri sendiri dan juga kepada orang lain. Namun begitu, sebagai seorang guru yang baik dan prihatin, cikgu Uthaya perlu menjelaskan akibat buruk daripada kesalahan tingkah laku yang telah dilakukan oelh mereka. Langkah ini bertujuan untuk memberi nasihat dan menimbulkan kesedaran mereka terhadap kesalahan yang dilakukan tanpa memberi sebarang hukuman fizikal kepada mereka. Selain itu, langkah ini merupakan teknik yang betul dan berkesan bagi menegur para pelajar yang melakukan kesalahan agar mereka tidak memberontak sekiranya menggunakan kekerasan untuk menegur kesilapan mereka. Contohnya,seorang pelajar yang terpaksa menjaga bapanya yang terlantar sakit di hospital dirotan kerana tidak menyiapkan kerja rumah  tanpa ditanyakan alasannya oleh guru kepada pelajar tersebut akan menyebabkan lama kelamaan pelajar akan menjadi degil dan “liar” kerana tertekan dengan sikap guru yang cepat menghukum tanpa usul periksa.
Bagi mengubah tingkah laku para pelajar kearah yang lebih baik, Cikgu Utahaya perlu menentukan akibat positif untuk tingkah laku yang sesuai. Sebagai contoh, guru memuji murid yang rajin menyiapkan kerja sekolah dengan memberitahu bahawa sikpanya itu mampu menjadikan dia sebagai seorang pelajar yang bijak dan cemerlang. Dan mungkin suatu hari nanti dia mampu melanjutkan pelajaran ke university dan seterusnya mendapat pekerjaan yang hebat seterusnya mampumemiliki rumah dan kereta yang besar. Langkah ini mampu meningkatkan semangat pelajar untuk terus melakukan  kebaikan dan rajin dalam menuntut ilmu.


No comments:

Post a Comment