Wednesday, 19 February 2014

TAJUK 4 : TERAPI REALITI



BY  :  KUMPULAN E


SOALAN:
 
“ Siti seorang murid cemerlang dan sentiasa menunjukkan prestasi yang membanggakan. Namun, pada peperiksaan percubaan SPM yang lepas, keputusan peperiksaan Siti menurun secara mendadak dan menyebabkannya kecewa serta tidak dapat menerima kegagalan tersebut. Apakah peranan guru kelas itu untuk membantu Siti yakin dengan diri semula?” 

JAWAPAN :

Peranan sebagai seorang guru kelas perlu mengambil berat dan sentiasa mengikuti perkembangan pelajar di dalam kelas jagaan mereka. Dalam kes yang dihadapi Siti,guru kelas Siti perlu bijak mengatur strategi dalam membantu menyelasaikan masalah yang dihadapi oleh Siti bagi membuang rasa kekok dan segan dalam diri Siti untuk menceritakan masalah yang dihadapinya. Antara teknik yang boleh digunakan oleh guru kelas Siti ialah teknik Terapi Realiti iatu salah satu teknik kauseling untuk membantu individu meneroka kemahuan diri, membuat refleksi tentang apa yang sedang dilakukan dan membuat perancangan tentang kehendak sebenar mereka pada masa depan.
Antara langkah yang perlu diambil oleh guru kelas Siti ialah belia perlu mengenal pasti punca dan kesan yang akan berlaku atas tindakan yang diambil Siti sebagai contohnya ialah jika Siti mengambil sikap berdiam diri dan menjadi pasif selepas keputusan peperiksaan percubaan SPM merosot ia tidak akan dapat membantu apa-apa bahkan menambahkan lagi masalah kepada dirinya.
Seterusnya, selaku guru kelas merangkap pebimbing Siti guru tersebut perlu mecari punca berlakunya kemerosotan keputusan peperiksaan Siti itu adakah berpunca daripada dirinya sendiri yang lalai dan malas belajar atau dipengaruhi oleh faktor persekitaran seperti masalah keluarga atau masalah kesihatan yang dihadapi Siti semasa peperiksaan contohnya demam.
Selain itu, guru kelas Siti juga perlu menyediakan pelan perancangan atau dengan kata lain cadangan-cadangan bagi membuka jalan dan membantu Siti menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh Siti serta membantu SIti menguruskan tingkah lakunya. Guru kelas SIti boleh mencadangkan beberapa penyelesaian kepada Siti untuk mengatasi masalahnya agar Siti tidak mengalami tekanan perasaan yang berterusan ekoran kemerosotan keputusan peperiksaannya.
Akhir sekali, setelah memberi cadangan dan jalan untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi Siti guru kelas Siti perlu bertindak sebagai pebimbing Siti dengan mendengar luahan hati Siti dalam menceritakan masalah yang dihadapinya serta membantu Siti membuat pilihan untuk bertindak dalam menyelesaikan masalahnya terusnya bangkit kembali daripada kegagalan dirinya dalam mencapai target untuk terus cemerlang dalam peperiksaan.

No comments:

Post a Comment