BY : KUMPULAN E
SOALAN:
“
Siti seorang murid cemerlang dan sentiasa menunjukkan prestasi yang
membanggakan. Namun, pada peperiksaan percubaan SPM yang lepas, keputusan
peperiksaan Siti menurun secara mendadak dan menyebabkannya kecewa serta tidak dapat
menerima kegagalan tersebut. Apakah peranan guru kelas itu untuk membantu Siti
yakin dengan diri semula?”
JAWAPAN
:
Peranan
sebagai seorang guru kelas perlu mengambil berat dan sentiasa mengikuti
perkembangan pelajar di dalam kelas jagaan mereka. Dalam kes yang dihadapi
Siti,guru kelas Siti perlu bijak mengatur strategi dalam membantu menyelasaikan
masalah yang dihadapi oleh Siti bagi membuang rasa kekok dan segan dalam diri
Siti untuk menceritakan masalah yang dihadapinya. Antara teknik yang boleh digunakan
oleh guru kelas Siti ialah teknik Terapi Realiti iatu salah satu teknik
kauseling untuk membantu individu meneroka kemahuan diri, membuat refleksi
tentang apa yang sedang dilakukan dan membuat perancangan tentang kehendak
sebenar mereka pada masa depan.
Antara
langkah yang perlu diambil oleh guru kelas Siti ialah belia perlu mengenal pasti punca dan kesan yang akan
berlaku atas tindakan yang diambil Siti sebagai contohnya ialah jika Siti
mengambil sikap berdiam diri dan menjadi pasif selepas keputusan peperiksaan
percubaan SPM merosot ia tidak akan dapat membantu apa-apa bahkan menambahkan
lagi masalah kepada dirinya.
Seterusnya,
selaku guru kelas merangkap pebimbing Siti guru tersebut perlu mecari punca berlakunya kemerosotan
keputusan peperiksaan Siti itu adakah berpunca daripada dirinya sendiri yang
lalai dan malas belajar atau dipengaruhi oleh faktor persekitaran seperti
masalah keluarga atau masalah kesihatan yang dihadapi Siti semasa peperiksaan
contohnya demam.
Selain
itu, guru kelas Siti juga perlu
menyediakan pelan perancangan atau dengan kata lain cadangan-cadangan bagi
membuka jalan dan membantu Siti menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh Siti
serta membantu SIti menguruskan tingkah lakunya. Guru kelas SIti boleh
mencadangkan beberapa penyelesaian kepada Siti untuk mengatasi masalahnya agar
Siti tidak mengalami tekanan perasaan yang berterusan ekoran kemerosotan
keputusan peperiksaannya.
Akhir
sekali, setelah memberi cadangan dan jalan untuk menyelesaikan masalah yang
dihadapi Siti guru kelas Siti perlu bertindak
sebagai pebimbing Siti dengan mendengar luahan hati Siti dalam menceritakan
masalah yang dihadapinya serta membantu Siti membuat pilihan untuk bertindak
dalam menyelesaikan masalahnya terusnya bangkit kembali daripada kegagalan dirinya
dalam mencapai target untuk terus cemerlang dalam peperiksaan.
No comments:
Post a Comment