KUMPULAN A
SOALAN :
Jelaskan jenis-jenis masalah disiplin di sekolah.
JAWAPAN :
Disiplin boleh didefinisikan sebagai
latihan yang bertujuan untuk membentuk
tingkah laku seseorang. Disiplin ini sangat berkait rapat dengan tingkah laku
seseorang di mana seorang guru akan menggunakan pelbagai kaedah untuk membentuk
dan mengurus tingkah laku pelajar ketika berada di sekolah. Disiplin juga
dikaitkan dengan unsur kepatuhan di mana seorang murid akan memtuhi peraturan
ketika di mana sahaja mereka berada. Sebagai contoh ketika berada di
perpustakaan tidak dibenarkan untuk membuat bising. Murid yang mempunyai nilai
moral yang tinggi dalam dirinya akan mematuhi peraturan jika sebalik nya maka
murid tersebut harus diberi perhatian yang lebih. Sekolah merupakan satu medium
yang sangat baik untuk dijadikan tempat latihan seorang pelajar untuk menjadi
lebih berdisiplin. Hal ini disebabkan, seorang pelajar mula mengenal dunia
sejak dari awal mereka berada di sekolah.
Di
sekolah jugalah murid mula mengenal masalah disiplin. Malah disiplin terdapat
pelbagai jenis. Antaranya ialah Destruktif bermaksud jenis masalah disiplin
yang menghancurkan atau memusnahkan harta benda. Sebagai contoh masalah
disiplin jenis destruktif ialah bertumbuk, vandalisme, dan melawan guru atau
rakan. Kes disiplin destruktif ini telah wujud dari dulu lagi tetapi, murid
yang melakukan kesalahan jenis ini sangat sedikit juka dibandingkan dengan masa
sekarang. Pelajar zaman sekarang lebih berani untuk melakukan maslah disiplin.
Hal ini dapat dibuktikan melalui statistik masalah disiplin yang dikeluarkan
oleh Kementerian Pelajaran Malaysia di mana statistik masalah disiplin pelajar
sekolah semakin meningkat setiap tahun.
Pada masa kini,
lebih ramai pelajar yang melakukan masalah disiplin yang berbentuk destruktif
kerana dipengaruhi oleh pelbagai sumber. Pelajar cenderung untuk melakukan
perkara seperti vandalisme dan bertumbuk kerana jika mereka dimasukkan ke unit
disiplin, dan diambil tindakan disiplin, ibu bapa akan membela anak mereka dan
tidak membenarkan tindakan disiplin diambil. Jika pihak sekolah bertindak untuk
mengambil tindakan disiplin kepada pelajar ibu bapa akan marah dan bertindak
ganas dengan guru. Oleh sebab itu guru pada masa sekarang takut untuk mengambil
ataupun menegur pelajar jika melakukan kesalahan disiplin.
Antara masalah
disiplin jenis destruktif yang sering dilakukan oleh pelajar sekolah ialah
mencuri. Mencuri bermaksud mengambil hak orang lain tanpa pengetahuan tuannya.
Skegiatan ini sangat sukar untuk dibendung kerana ianya merupakan sifat
intrinstik seorang individu. Kebanyakan pelajar sekolah sering mengambil harta
benda rakan mereka seperti pensel, pemadam, buku latihan, buku teks, duit, dan
bekas air. Walaupun barang yang diambil kelihatan benda yang tidak berharga
namun jika kanak-kanak yang terbiasa mengambil hak orang lain akan terbawa-bawa
sehingga dewasa. Oleh itu, kegiatan mencuri dalam kalangan pelajar sekolah
tidak patut wujud.
Kegiatan
mengugut juga merupakan satu kesalahan disiplin yang serius. Pelajar pada masa
kini lebih berani untuk mengugut rakan mereka untuk meminta wang dan sebagai
tanda kekuatan mereka. Kebanyakan pelajar yang diugut, takut untuk mengadu
kepada guru dan ibu bapa kerana khuatir akan dipukul oleh rakan yang mengugut
mereka. Perbuatan mengugut ini akan mengakibatkan mangsa yang diugut takut
untuk pergi ke sekolah dan akan membuat pelbagai alasan untuk pergi ke sekolah.
Selain itu,
pelajar pada masa kini juga telah terdedah dengan pelbagai kegiatan dan juga
perkataan yang lucah dan sering mereka gunakan dalam bahasa komunikasi mereka.
Penggunaan bahasa lucah bukanlah satu identiti yang mulia dan sopan sebagai
seorang rakyat Malaysia yang terkenal dengan kesantunan bahasa. Murid sering
menggunakan perkataan lucah apabila bercakap dengan guru apabila mereka berasa
berang. Yang lebih menyedihkan, pelajar sekolah sudah berani untuk membawa
gambar ataupun video lucah untuk dikongsikan bersama rakan mereka di sekolah.
Tabiat buruk pelajar pada masa kini haruslah dibuang jauh agar generasi akan
datang lebih berhati-hati dengan penggunaan bahasa dan bahan hiburan yang
menjadi permainan pada masa akan datang.
Ponteng sekolah
bermaksud tidak menghadirkan diri kesekolah tanpa sebab yang munasabah dan
ianya merupakan satu gejala disiplin yang timbul sejak dulu lagi. Gejala ini
amat sukar dibendung kerana sifat malas seorang murid ke sekolah sememangnya
sudah menjadi tabiat pelajar sekolah. Namun, hal ini tetap membimbangkan kerana
kebanyakan murid yang ponteng akan terlibat dengan gejala yang kurang sihat
seperti melepak dan menghidu gam. Jika dibiarkan tentukan masa depan pelajar
yang ponteng tidak akan ke mana.
Kesimpulannya,
masalah disiplin jenis destruktif ini dapat dibendung sekiranya terdapat
kerjasama antara ibu bapa dan pihak sekolah. Jika satu pihak sahaja yang
berusaha untuk menghapuskan gejala disiplin yang ada disekolah dan boleh
merosakkan diri pelajar.
Masalah disiplin jenis distruptif ini bermaksud satu
tindakan yangmengganggu, mengacau, atau mengendalakan aktiviti P&P. Masalah
disiplin distruptif ini jika dibandingkan tidak seteruk masalah disiplin
destruktif tetapi jika dibiarkan ianya juga boleh menjadi kes yang berat dan
boleh menjejaskan prestasi pelajar di sekolah.
Terdapat banyak jenis masalah
disiplin disruptif iaitu melepak, keluar kelas tanpa pengetahuan guru, lewat
masuk kelas, tidak membawa buku, dan biadab terhadap guru. Murid yang kurang
memberi perhatian ketika berada di dalam
kelas dan akan melakukan perkara yang membuatkannya terhibur seperti makan,
mengganggu rakan dan bercerita. Hal ini akan mebuat pembelajaran pada hari
tersebut akan terganggu. Selain membuatkan kelas terganggu, pelajar yang kurang
memberi perhatian semasa guru mengajar akan ketinggalan dalam mata pelajaran
yang diajar dan prestasi akademik juga akan terjejas.
Masalah kekemasan diri juga termasuk dalam masalah disiplin
yang serius. Kebanyakan pelajar sekarang terpengaruh dengan fesyen-fesyen
terkini. Mereka tidak gemar untuk memakai pakaian lengkap rasmi sekolah kerana
bagi mereka tidak mengikut fesyen terkini. Masalah kekemasan diri yang sering
pelajar lakukan di sekolah ialah tidak memakai lencana sekolah. Tidak memakai
lencana sekolah akan menyebabkan identity pelajar tersebut tidak diketahui oleh
orang ramai jika berlaku kecelakaan seperti kemalangan jalan raya.
Kedua ialah pelajar perempuan yang
memakai baju yang nipis yang menampakkan bentuk tubuh badan. Tidak dinafikan
mereka masih di bawah umur tetapi untuk mengelakkan kejadian yang tidak
diingini berlaku perkara ini haruslah diambil berat untuk menjaga keselamatan
pelajar.
Masalah kekemasan diri ini haruslah diambil berat sebagai
lambang jati diri seorang pelajar dan sebagai identiti rakyat Malaysia yang
sopan santun.
No comments:
Post a Comment