Saturday 5 April 2014

TAJUK 5 : JENIS-JENIS MASALAH DISIPLIN


KUMPULAN A
SOALAN :
Jelaskan jenis-jenis masalah disiplin di sekolah.
JAWAPAN :
            Disiplin boleh didefinisikan sebagai latihan yang  bertujuan untuk membentuk tingkah laku seseorang. Disiplin ini sangat berkait rapat dengan tingkah laku seseorang di mana seorang guru akan menggunakan pelbagai kaedah untuk membentuk dan mengurus tingkah laku pelajar ketika berada di sekolah. Disiplin juga dikaitkan dengan unsur kepatuhan di mana seorang murid akan memtuhi peraturan ketika di mana sahaja mereka berada. Sebagai contoh ketika berada di perpustakaan tidak dibenarkan untuk membuat bising. Murid yang mempunyai nilai moral yang tinggi dalam dirinya akan mematuhi peraturan jika sebalik nya maka murid tersebut harus diberi perhatian yang lebih. Sekolah merupakan satu medium yang sangat baik untuk dijadikan tempat latihan seorang pelajar untuk menjadi lebih berdisiplin. Hal ini disebabkan, seorang pelajar mula mengenal dunia sejak dari awal mereka berada di sekolah.

Di sekolah jugalah murid mula mengenal masalah disiplin. Malah disiplin terdapat pelbagai jenis. Antaranya ialah Destruktif bermaksud jenis masalah disiplin yang menghancurkan atau memusnahkan harta benda. Sebagai contoh masalah disiplin jenis destruktif ialah bertumbuk, vandalisme, dan melawan guru atau rakan. Kes disiplin destruktif ini telah wujud dari dulu lagi tetapi, murid yang melakukan kesalahan jenis ini sangat sedikit juka dibandingkan dengan masa sekarang. Pelajar zaman sekarang lebih berani untuk melakukan maslah disiplin. Hal ini dapat dibuktikan melalui statistik masalah disiplin yang dikeluarkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia di mana statistik masalah disiplin pelajar sekolah semakin meningkat setiap tahun.

      Pada masa kini, lebih ramai pelajar yang melakukan masalah disiplin yang berbentuk destruktif kerana dipengaruhi oleh pelbagai sumber. Pelajar cenderung untuk melakukan perkara seperti vandalisme dan bertumbuk kerana jika mereka dimasukkan ke unit disiplin, dan diambil tindakan disiplin, ibu bapa akan membela anak mereka dan tidak membenarkan tindakan disiplin diambil. Jika pihak sekolah bertindak untuk mengambil tindakan disiplin kepada pelajar ibu bapa akan marah dan bertindak ganas dengan guru. Oleh sebab itu guru pada masa sekarang takut untuk mengambil ataupun menegur pelajar jika melakukan kesalahan disiplin.

      Antara masalah disiplin jenis destruktif yang sering dilakukan oleh pelajar sekolah ialah mencuri. Mencuri bermaksud mengambil hak orang lain tanpa pengetahuan tuannya. Skegiatan ini sangat sukar untuk dibendung kerana ianya merupakan sifat intrinstik seorang individu. Kebanyakan pelajar sekolah sering mengambil harta benda rakan mereka seperti pensel, pemadam, buku latihan, buku teks, duit, dan bekas air. Walaupun barang yang diambil kelihatan benda yang tidak berharga namun jika kanak-kanak yang terbiasa mengambil hak orang lain akan terbawa-bawa sehingga dewasa. Oleh itu, kegiatan mencuri dalam kalangan pelajar sekolah tidak patut wujud.

      Kegiatan mengugut juga merupakan satu kesalahan disiplin yang serius. Pelajar pada masa kini lebih berani untuk mengugut rakan mereka untuk meminta wang dan sebagai tanda kekuatan mereka. Kebanyakan pelajar yang diugut, takut untuk mengadu kepada guru dan ibu bapa kerana khuatir akan dipukul oleh rakan yang mengugut mereka. Perbuatan mengugut ini akan mengakibatkan mangsa yang diugut takut untuk pergi ke sekolah dan akan membuat pelbagai alasan untuk pergi ke sekolah.

      Selain itu, pelajar pada masa kini juga telah terdedah dengan pelbagai kegiatan dan juga perkataan yang lucah dan sering mereka gunakan dalam bahasa komunikasi mereka. Penggunaan bahasa lucah bukanlah satu identiti yang mulia dan sopan sebagai seorang rakyat Malaysia yang terkenal dengan kesantunan bahasa. Murid sering menggunakan perkataan lucah apabila bercakap dengan guru apabila mereka berasa berang. Yang lebih menyedihkan, pelajar sekolah sudah berani untuk membawa gambar ataupun video lucah untuk dikongsikan bersama rakan mereka di sekolah. Tabiat buruk pelajar pada masa kini haruslah dibuang jauh agar generasi akan datang lebih berhati-hati dengan penggunaan bahasa dan bahan hiburan yang menjadi permainan pada masa akan datang.

      Ponteng sekolah bermaksud tidak menghadirkan diri kesekolah tanpa sebab yang munasabah dan ianya merupakan satu gejala disiplin yang timbul sejak dulu lagi. Gejala ini amat sukar dibendung kerana sifat malas seorang murid ke sekolah sememangnya sudah menjadi tabiat pelajar sekolah. Namun, hal ini tetap membimbangkan kerana kebanyakan murid yang ponteng akan terlibat dengan gejala yang kurang sihat seperti melepak dan menghidu gam. Jika dibiarkan tentukan masa depan pelajar yang ponteng tidak akan ke mana.

      Kesimpulannya, masalah disiplin jenis destruktif ini dapat dibendung sekiranya terdapat kerjasama antara ibu bapa dan pihak sekolah. Jika satu pihak sahaja yang berusaha untuk menghapuskan gejala disiplin yang ada disekolah dan boleh merosakkan diri pelajar.

Masalah disiplin jenis distruptif ini bermaksud satu tindakan yangmengganggu, mengacau, atau mengendalakan aktiviti P&P. Masalah disiplin distruptif ini jika dibandingkan tidak seteruk masalah disiplin destruktif tetapi jika dibiarkan ianya juga boleh menjadi kes yang berat dan boleh menjejaskan prestasi pelajar di sekolah.

            Terdapat banyak jenis masalah disiplin disruptif iaitu melepak, keluar kelas tanpa pengetahuan guru, lewat masuk kelas, tidak membawa buku, dan biadab terhadap guru. Murid yang kurang memberi perhatian ketika  berada di dalam kelas dan akan melakukan perkara yang membuatkannya terhibur seperti makan, mengganggu rakan dan bercerita. Hal ini akan mebuat pembelajaran pada hari tersebut akan terganggu. Selain membuatkan kelas terganggu, pelajar yang kurang memberi perhatian semasa guru mengajar akan ketinggalan dalam mata pelajaran yang diajar dan prestasi akademik juga akan terjejas.

Masalah kekemasan diri juga termasuk dalam masalah disiplin yang serius. Kebanyakan pelajar sekarang terpengaruh dengan fesyen-fesyen terkini. Mereka tidak gemar untuk memakai pakaian lengkap rasmi sekolah kerana bagi mereka tidak mengikut fesyen terkini. Masalah kekemasan diri yang sering pelajar lakukan di sekolah ialah tidak memakai lencana sekolah. Tidak memakai lencana sekolah akan menyebabkan identity pelajar tersebut tidak diketahui oleh orang ramai jika berlaku kecelakaan seperti kemalangan jalan raya.

            Kedua ialah pelajar perempuan yang memakai baju yang nipis yang menampakkan bentuk tubuh badan. Tidak dinafikan mereka masih di bawah umur tetapi untuk mengelakkan kejadian yang tidak diingini berlaku perkara ini haruslah diambil berat untuk menjaga keselamatan pelajar.

Masalah kekemasan diri ini haruslah diambil berat sebagai lambang jati diri seorang pelajar dan sebagai identiti rakyat Malaysia yang sopan santun.

 

No comments:

Post a Comment