SOALAN :
Cikgu
Imran merupakan seorang guru yang baru ditempatkan disebuah sekolah yang
terpencil. Beliau menghadapi masalah dalam menyediakan persekitaran fizikal
bilik darjah, suasana sosial, mengawal emosi murid serta peraturan dan rutin
yang dilaksanakan. Bagaimanakah beliau menangani masalah tersebut berdasarkan
aspek-aspek fizikal bilik darjah yang kondusif.
JAWAPAN
:
Perkara yang perlu dititikberatkan oleh cikgu Imran dalam
menangani masalah penyediaan persekitaran fizikal bilik darjah ialah memastikan
peralatan asas dalam bilik darjah mencukupi, susunan meja dan kerusi
sistematik, papan kenyataan yang lengkap, kemenjadian murid dan persediaan
sebelum proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung.
Pertama, memastikan bilik darjah yang mempunyai peralatan
asas iaitu papan hitam, papan kenyataaan, dan ruang yang selesa, meja dan
kerusi untuk guru dan murid, almari yang diahiasi dengan penyediaan bahan-bahan
bacaan dan bahan bantuan mengajar serta peralatan sokongan serta dihiasi dengan
keceriaan dan kebersihan.
Kedua, susunan meja dan kerusi dalam bilik darjah
sebaik-baiknya memberi kemudahan kepada murid-murid mengadakan aktiviti
pembelajaran berpusatkan murid dan aktiviti berkumpulan. Murid mudah
berintraksi sesama mereka dan mudah berintraksi dengan guru. Bilik darjah yang
berukuran 7 meter x 9 meter boleh memuatkan 40 orang murid. Cahaya yang
mencukupi dan pintu dan tingkap yang terbuka yang membolehkan pengedaran udara
yang secukupnya.
Ketiga
ialah papan kenyataan yang dilengkapi dengan jadual waktu, jadual bertugas,
carta organisasi, pelan keselamatan, sudut mata pelajaran, sudut bacaan atau
rujukan, kata-kata motivasi, termasuk kemudahan penggunaan laman web, komputer
dan CD dan LCD sehingga melahirkan pembudayaan bilik darjah yang kondusif. Hasilnya
terjelma suasana yang harmonis, ceria, dan semangat kepada murid dan guru untuk
berada lebih lama kerana terasa seolah-olah berada dalam sebuah rumah sendiri,
wujudnya perasaan saling berkerjasama dan kekitaan dan semangat berdikari,
iaitu bersama berusaha memajukan diri dan kumpulan secara kolektif.
Seterusnya, perkara yang perlu dititikberatkan ialah
kemenjadian murid. Murid sebagai sumber manusia yang akan dijelmakan menjadi
murid yang berpengetahuan, berkemahiran dan berketrampilan memerlukan pengurusan
dan perancangan strategik yang berkesan. Guru berperanan sebagai pencetus idea,
pembimbing, fasilitator bagi melahirkan suasana pembelajaran yang mencakupi
semua bidang kemahiran sebagai sumber kepada pembinaan modal insan. Suasana
pembelajaran yang kondusif, menyeronokkan, bermotivasi, bermoral, kreatif,
menjadikan pengajaran dan pembelajaran lebih berfokus. Kejayaan guru mengurus
fizikal, sumber dan suasana bilik darjah yang kondusif, bermakna guru telah
berjaya membentuk budaya berdisiplin, kerjasama, sayang kepada keindahan alam
sekitar, mematuhi setiap arahan, kehidupan berkualiti yang melambangkan
sebahagian daripada iman.
Akhir sekali, persediaan untuk menghasilkan pengajaran
dan pembelajaran yang berkesan merupakan sebahagian daripada pengurusan bilik
darjah dinamik. Persediaan yang merangkum pelbagai alatan dan bahan untuk
kegunaan guru dan murid. Ada kalanya murid tidak memberi perhatian atau
berkelakuan di luar daripada nilai-nilai murni yang hendak digarap boleh
dilihat berpunca daripada tidak terdapat kesinambungan dalam pelajaran
disebabkan persediaan guru dari aspek bahan, peralatan, pengetahuan dan
kemahiran yang kurang mantap.
No comments:
Post a Comment