Saturday 5 April 2014

TAJUK 2 : PENGURUSAN PENTAKSIRAN BILIK DARJAH

KUMPULAN C

SOALAN :

Cikgu Imran merupakan seorang guru yang baru ditempatkan disebuah sekolah yang terpencil. Beliau menghadapi masalah dalam menyediakan persekitaran fizikal bilik darjah, suasana sosial, mengawal emosi murid serta peraturan dan rutin yang dilaksanakan. Bagaimanakah beliau menangani masalah tersebut berdasarkan aspek-aspek fizikal bilik darjah yang kondusif.

JAWAPAN :

Perkara yang perlu dititikberatkan oleh cikgu Imran dalam menangani masalah penyediaan persekitaran fizikal bilik darjah ialah memastikan peralatan asas dalam bilik darjah mencukupi, susunan meja dan kerusi sistematik, papan kenyataan yang lengkap, kemenjadian murid dan persediaan sebelum proses pengajaran dan pembelajaran berlangsung.

Pertama, memastikan bilik darjah yang mempunyai peralatan asas iaitu papan hitam, papan kenyataaan, dan ruang yang selesa, meja dan kerusi untuk guru dan murid, almari yang diahiasi dengan penyediaan bahan-bahan bacaan dan bahan bantuan mengajar serta peralatan sokongan serta dihiasi dengan keceriaan dan kebersihan.

Kedua, susunan meja dan kerusi dalam bilik darjah sebaik-baiknya memberi kemudahan kepada murid-murid mengadakan aktiviti pembelajaran berpusatkan murid dan aktiviti berkumpulan. Murid mudah berintraksi sesama mereka dan mudah berintraksi dengan guru. Bilik darjah yang berukuran 7 meter x 9 meter boleh memuatkan 40 orang murid. Cahaya yang mencukupi dan pintu dan tingkap yang terbuka yang membolehkan pengedaran udara yang secukupnya.

Ketiga ialah papan kenyataan yang dilengkapi dengan jadual waktu, jadual bertugas, carta organisasi, pelan keselamatan, sudut mata pelajaran, sudut bacaan atau rujukan, kata-kata motivasi, termasuk kemudahan penggunaan laman web, komputer dan CD dan LCD sehingga melahirkan pembudayaan bilik darjah yang kondusif. Hasilnya terjelma suasana yang harmonis, ceria, dan semangat kepada murid dan guru untuk berada lebih lama kerana terasa seolah-olah berada dalam sebuah rumah sendiri, wujudnya perasaan saling berkerjasama dan kekitaan dan semangat berdikari, iaitu bersama berusaha memajukan diri dan kumpulan secara kolektif.

Seterusnya, perkara yang perlu dititikberatkan ialah kemenjadian murid. Murid sebagai sumber manusia yang akan dijelmakan menjadi murid yang berpengetahuan, berkemahiran dan berketrampilan memerlukan pengurusan dan perancangan strategik yang berkesan. Guru berperanan sebagai pencetus idea, pembimbing, fasilitator bagi melahirkan suasana pembelajaran yang mencakupi semua bidang kemahiran sebagai sumber kepada pembinaan modal insan. Suasana pembelajaran yang kondusif, menyeronokkan, bermotivasi, bermoral, kreatif, menjadikan pengajaran dan pembelajaran lebih berfokus. Kejayaan guru mengurus fizikal, sumber dan suasana bilik darjah yang kondusif, bermakna guru telah berjaya membentuk budaya berdisiplin, kerjasama, sayang kepada keindahan alam sekitar, mematuhi setiap arahan, kehidupan berkualiti yang melambangkan sebahagian daripada iman.

Akhir sekali, persediaan untuk menghasilkan pengajaran dan pembelajaran yang berkesan merupakan sebahagian daripada pengurusan bilik darjah dinamik. Persediaan yang merangkum pelbagai alatan dan bahan untuk kegunaan guru dan murid. Ada kalanya murid tidak memberi perhatian atau berkelakuan di luar daripada nilai-nilai murni yang hendak digarap boleh dilihat berpunca daripada tidak terdapat kesinambungan dalam pelajaran disebabkan persediaan guru dari aspek bahan, peralatan, pengetahuan dan kemahiran yang kurang mantap.

 

 

 

No comments:

Post a Comment