SOALAN :
Pendaftaran murid-murid
Tahun 1 baru saja berlangsung. Sebagai seorang guru, Cikgu Azreen perlu
menyediakan pelan pengurusan bilik darjah yang kondusif. Pelan tersebut perlu
mengandungi komponen-komponen persekitaran fizikal, pencegahan dan sokongan.
Bincangkan.
JAWAPAN :
Pelan
perancangan pengurusan bilik darjah mempunyai tiga langkah iaitu rancang,
susundan praktis. Bagi langkah rancang, guru perlu menentukan corak pengajaran
rutin,peraturan dan kata-kata aluan yang akan disampaikan kepada murid. Bagi
langkah susun pula, setiap perancangan perlu disusun mengikut keutamaan dan
kepentingan. Seterusnya, langkah praktis, apa sahaja perancangan yang dibuat
memerlukan latihan dan keterangan. Guru mungkin perlu mengajar dan menunjukkan
cara yang betul untuk melakukan sesuatu rutin. Atau guru harus memberikan
penjelasan yang sistematik kepada murid tentang perkara yang perlu dilakukan.
Pelan
tersebut perlu mengandungi komponen persekitaran fizikal iaitu melibatkan
perancangan guru tentang ruang pembelajaran di dalam bilik darjah. Bagi langkah
rancang, setelah guru mengenal pasti bilik darjah, guru perlu merancang susunan
kerusi meja untuk menyokong pembelajaran dan aktiviti p&p dan cara guru
menyusun kedudukan murid. Guru perlu memastikan pelan susunan fleksibel dan
mengikut panduan yang telah diberikan. Guru perlu merancang ruang pembelajaran
yang lain seperti carta pembelajaran, sudut membaca dan sudut pengayaan. Bagi
setiap ruang, guru perlu memastikan cara untuk melibatkan murid supaya ruang
dapat di manafaatkan sepenuhnya. Pastikan elemen-elemen seperti kebersihan,
keselamatan, pengudaraan dan pencahayaan diambil kira. Bagi langkah susun, guru
perlu menentukan perancangan mana yang perlu diberi tindakan segera.
Contohnya,sistem pengudaraan dan pencahayaan yang tidak berfungsi mesti dibaiki
sebelum murid memulakan proses persekolahan. Guru perlu menentukan perancangan
mana yang ditetapkan oleh guru dan yang mana boleh dibincangkan dengan murid.
Bagi langkah prakis, guru perlu memperkenalkan susunan bilik darjah dan susun
atur kedudukan murid. Tunjukkan cara menyusun kerusi dan mengekalkan kebersihan
kelas. Guru juga perlu menunjukkan cara penggunaan ruang
pembelajaran dan cara menggunakan kemudahan di dalam bilik darjah. Guru boleh
mendemonstrasikan cara yang betul untuk penjagaan ruang pembelajaran dengan
betul.
Seterusnya
ialah komponen pencegahan. Komponen pencegahan melibatkan prosedur pencegahan
masalah daripada berlaku serta melibatkan rutin dan peraturan. Bagi langkah
rancang, guru perlu membuat senarai rutin dan peraturan yang difikirkan terbaik
untuk kelas. Tetapkan mana-mana rutin yang tetap dan yang boleh bertolak ansur.
Guru perlu membayangkan senario bagaimana guru akan melatih murid menguasai
rutin atau peraturan tersebut. Tuliskan langkah-langkah bagaimanakah untuk
mengaplikasikan rutin tersebut. Bagi langkah susun, setiap rutin dan peraturan
yang dirancang, disusun mengikut keutamaan. Tetapkan rutin dan peraturan yang
menjadi kepentingan kepada murid dan guru. Bagi langkah praktis, guru perlu menjalankan
latihan rutin yang telah dirancang kepada murid-murid mengikut langkah-langkah
yang telah disusun. Tampal rutin dan peraturan yang telah dibincangkan.
Tujuannya adalah untuk mengingat dan memotivasikan murid.
Akhir
sekali ialah komponen sokongan. Komponen sokongan melibatkan sokongan yang
diberikan oleh guru untuk memaksimumkan proses pembelajaran murid. Komponen ini
melibatkan peneguhan yang diberi dan cara guru memotivasi murid. Bagi langkah
rancang,guru perlu merancang cara-cara untuk mendidik murid menunjukkan tingkah
laku yang sepatutnya. Fikirkan cara-cara untuk memotivasikan murid dengan
bentuk peneguhan yang akan diberi. Guru boleh mulakan dengan motivasi
ekstrinsik kemudian beransur kepada intrinsik. Guru perlu merancang cara-cara
yang melibatkan murid dalam proses mengawal disiplin di dalam bilik darjah.
Tentukan cara untuk berhubung dengan ibu bapa. Tetapkan situasi yang melibatkan
ibu bapa. Bagi langkah susun, guru perlu menyusun corak sokongan mengikut
susunn yang berkesan untuk dilaksanakan oleh guru. Bagi langkah praktis, guru
perlu mulakan komponen sokongan seawal mungkin. Beritahu murid peneguhan yang
akan diterima sekiranya mereka menunjukkan tingkah laku yang diingini. Pastikan
strategi yang digunakan menyeluruh dan adil untuk semua murid.
No comments:
Post a Comment