Wednesday, 19 February 2014

TAJUK 4 : TERAPI REALITI



BY  :  KUMPULAN E


SOALAN:
 
“ Siti seorang murid cemerlang dan sentiasa menunjukkan prestasi yang membanggakan. Namun, pada peperiksaan percubaan SPM yang lepas, keputusan peperiksaan Siti menurun secara mendadak dan menyebabkannya kecewa serta tidak dapat menerima kegagalan tersebut. Apakah peranan guru kelas itu untuk membantu Siti yakin dengan diri semula?” 

JAWAPAN :

Peranan sebagai seorang guru kelas perlu mengambil berat dan sentiasa mengikuti perkembangan pelajar di dalam kelas jagaan mereka. Dalam kes yang dihadapi Siti,guru kelas Siti perlu bijak mengatur strategi dalam membantu menyelasaikan masalah yang dihadapi oleh Siti bagi membuang rasa kekok dan segan dalam diri Siti untuk menceritakan masalah yang dihadapinya. Antara teknik yang boleh digunakan oleh guru kelas Siti ialah teknik Terapi Realiti iatu salah satu teknik kauseling untuk membantu individu meneroka kemahuan diri, membuat refleksi tentang apa yang sedang dilakukan dan membuat perancangan tentang kehendak sebenar mereka pada masa depan.
Antara langkah yang perlu diambil oleh guru kelas Siti ialah belia perlu mengenal pasti punca dan kesan yang akan berlaku atas tindakan yang diambil Siti sebagai contohnya ialah jika Siti mengambil sikap berdiam diri dan menjadi pasif selepas keputusan peperiksaan percubaan SPM merosot ia tidak akan dapat membantu apa-apa bahkan menambahkan lagi masalah kepada dirinya.
Seterusnya, selaku guru kelas merangkap pebimbing Siti guru tersebut perlu mecari punca berlakunya kemerosotan keputusan peperiksaan Siti itu adakah berpunca daripada dirinya sendiri yang lalai dan malas belajar atau dipengaruhi oleh faktor persekitaran seperti masalah keluarga atau masalah kesihatan yang dihadapi Siti semasa peperiksaan contohnya demam.
Selain itu, guru kelas Siti juga perlu menyediakan pelan perancangan atau dengan kata lain cadangan-cadangan bagi membuka jalan dan membantu Siti menyelesaikan masalah yang dihadapi oleh Siti serta membantu SIti menguruskan tingkah lakunya. Guru kelas SIti boleh mencadangkan beberapa penyelesaian kepada Siti untuk mengatasi masalahnya agar Siti tidak mengalami tekanan perasaan yang berterusan ekoran kemerosotan keputusan peperiksaannya.
Akhir sekali, setelah memberi cadangan dan jalan untuk menyelesaikan masalah yang dihadapi Siti guru kelas Siti perlu bertindak sebagai pebimbing Siti dengan mendengar luahan hati Siti dalam menceritakan masalah yang dihadapinya serta membantu Siti membuat pilihan untuk bertindak dalam menyelesaikan masalahnya terusnya bangkit kembali daripada kegagalan dirinya dalam mencapai target untuk terus cemerlang dalam peperiksaan.

TAJUK 4 : DISIPLIN ASERTIF CANTER

BY  :  KUMPULAN B


 SOALAN:

Cikgu uthaya mendapati bahawa murid-murid kelasnya sentiasa mengganggu proses pengajaran dan pembelajarannya. Mereka menjerit dalam kelas dan bercakap semasa guru mengajar. Selain itu mereka juga tidak menghantar kerja rumah. Berdasarkan prinsip-prinsip disiplin asertif, bagaimanakah Gikgu Uthaya mengaplikasikan prinsip-prinsip tersebut untuk mengubah tingkah laku pelajar-pelajar tersebut.

JAWAPAN:
Model Disiplin Asertif telah dipelopori oleh Lee and Marlene Canter pada tahun 1976. Model ini melatih murid-murid untuk menerima konsekuen bagi tindakan mereka. Model ini mempunyai beberapa prinsip tersendiri.
Antara langkah yang perlu diambil oleh Cikgu Uthaya dalam mengaplikasikan prinsip-prinsip Asertif bagi mengubah tingkah laku para pelajarnya adalah dengan menunjukkan sifat asertif  atau tegas ketika mengawal kelas. Hal ini kerana Ketegasan yang ditunjukkan oleh seorang guru mampu mewujudkan rasa hormat dan takut dalam diri para pelajar terhadap seseorang guru seterusnya menjadikan mereka dapat mengikuti dan mematuhi arahan yang diberikan dengan mudah tanpa memberi seribu satu alasan. Apabila seorang guru mampu menunjukkan ketegasan semasa mengawal kelas, maka para pelajar akan berasa takut untuk melakukan sebarang kesalahan disiplin atau bermain-main semasa belajar.
Sebagai seorang guru, cikgu Uthaya juga perlu  memberi pengukuhan kepada kepara pelajar bagi tindakan yang wajar. Beliau perlu menegur sikap kurang sopan atau kesalahan tingkah laku yang ditunjukkan oleh para pelajar serta menasihati mereka dan memberikan penjelasan tentang sikap yang sepatutnya ditunjukkan oleh mereka. Selain itu murid-murid perlu diceritakan tentang keburukan kesalahan tingkah laku yang telah ditunjukkan.
Seterusnya,cikgu Uthaya perlu menentukan peraturan dalam bilik darjah tersebut. Sebagai seorang guru, Cikgu Uthaya berkuasa menentukan peraturan dalam bilik darjah selagi ianya tidak bertentangan dengan peraturan sekolah. Langkah ini adalah bertujuan bagi memastikan para pelajar sentiasa berdisiplin semasa berada di kawasan sekolah lebih –lebih lagi semasa berada di dalam proses pengajaran dan pembelajaran di bilik darjah. Selain itu, langkah ini juga mampu mengelakkan salah laku pelajar dalam bilik darjah. Kesalahan ringan yang sering dipandang remeh oleh setiap murid mampu diatasi dengan adanya peraturan dalam bilik darjah. Apabila para pelajar menjadi berdisiplin, maka proses pengajaran dan pembelajaran dalam bilik darjah akan berjalan dengan lancer dan berkesan apabila tiada lagi gangguan yang dilakukan oleh para pelajar. Dengan ini, guru dapat menyampaikan pengajaran dengan baik dan para pelajar dapat pula menguasai pembelajaran dengan berkesan. Maka wujudlah pelajar yang cemerlang dan berdisiplin.
Malah Cikgu Uthaya juga boleh menggunakan system ganjaran dan dendaan bagi mengubah tingkah laku para pelajar yang nakal agar mereka lebih patuh kepada peraturan yang telah ditetapkan. System ganjaran mampu menimbulkan minat murid-murid untuk menunjukkan tingkah laku yang baik apabila mereka menerima ganjaran daripada guru diatas sikap baik yang ditunjukkan. System ganjaran ini juga mampu merapatkan hubungan antara murid dengan guru . hal ini kerana kanak-kanak sememangnya suka diberi hadiah atau barang-barang samaada makanan,pakaian,mainan dan sebagainya.Manakala system dendaan pula mampu meninbulkan rasa takut dalam diri para pelajar untuk membuat salah laku di sekolah
Bagi mengubah tingkah laku para pelajar,cikgu utahaya perlu menjelaskan akibat negatif tidak mematuhi peraturan bilik darjah. Seorang pelajar kadang kala melakukan kesalahan tanpa mengetahui kesan tindakan tersebut kepada diri sendiri dan juga kepada orang lain. Namun begitu, sebagai seorang guru yang baik dan prihatin, cikgu Uthaya perlu menjelaskan akibat buruk daripada kesalahan tingkah laku yang telah dilakukan oelh mereka. Langkah ini bertujuan untuk memberi nasihat dan menimbulkan kesedaran mereka terhadap kesalahan yang dilakukan tanpa memberi sebarang hukuman fizikal kepada mereka. Selain itu, langkah ini merupakan teknik yang betul dan berkesan bagi menegur para pelajar yang melakukan kesalahan agar mereka tidak memberontak sekiranya menggunakan kekerasan untuk menegur kesilapan mereka. Contohnya,seorang pelajar yang terpaksa menjaga bapanya yang terlantar sakit di hospital dirotan kerana tidak menyiapkan kerja rumah  tanpa ditanyakan alasannya oleh guru kepada pelajar tersebut akan menyebabkan lama kelamaan pelajar akan menjadi degil dan “liar” kerana tertekan dengan sikap guru yang cepat menghukum tanpa usul periksa.
Bagi mengubah tingkah laku para pelajar kearah yang lebih baik, Cikgu Utahaya perlu menentukan akibat positif untuk tingkah laku yang sesuai. Sebagai contoh, guru memuji murid yang rajin menyiapkan kerja sekolah dengan memberitahu bahawa sikpanya itu mampu menjadikan dia sebagai seorang pelajar yang bijak dan cemerlang. Dan mungkin suatu hari nanti dia mampu melanjutkan pelajaran ke university dan seterusnya mendapat pekerjaan yang hebat seterusnya mampumemiliki rumah dan kereta yang besar. Langkah ini mampu meningkatkan semangat pelajar untuk terus melakukan  kebaikan dan rajin dalam menuntut ilmu.


TAJUK 3 : PERANAN GURU DALAM PENGURUSAN BILIK DARJAH (KEPENTINGAN MEMBINA HUBUNGAN GURU-MURID)



BY  :  KUMPULAN D

 SOALAN :
Membina hubungan guru-murid merupakan salah satu peranan guru dalam pengurusan bilik darjah. Apakah yang anda faham tentang konsep membina hubungan guru-murid beserta kepentingannya?

JAWAPAN :

Membina hubungan guru-murid merupakan satu aspek penting untuk membina persekitaran pembelajaran yang kondusif dalam pengurusan bilik darjah. Hal ini kerana apabila hubungan guru murid baik, maka semua urursan akan berjalan dengan lebih lancar. Murid akan mudah bertolak ansur dengan guru dan mengikut arahan guru sebagaimana mudahnya guru bertolak ansur dengan murid. Contohnya, murid yang mempunyai hubungan guru-murid yang baik akan selalu membuat kerja rumah yang diberi dan seandainya murid tidak menyiapkan tugasan, guru terus bertanya secara peribadi tanpa terlebih dahulu menghukum. Namun, membina hubungan guru-murid tidak mudah kerana ada peraturan tersendiri namun perlu hormat dan mesra. Maksudnya, dalam membina hubungan guru-murid, kedua-dua pihak masih ada batas untuk diikutkan. Contohnya, guru lelaki tidak boleh memegang murid perempuan dan sebaliknya. Masih perlu ada nilai hormat dan tidak berlebihan dalam bermesra. Kesimpulannya, hubungan guru-murid yang positif menentukan pencapaian persekitaran pembelajaran yang kondusif.

Kepentingan membina hubungan guru-murid ialah pengajaran dapat dijalankan dengan sempurna. Guru yang membina hubungan yang baik dengan murid-muridnya dapat melicinkan perjalanan pengajaran dan pembelajaran. Murid akan lebih berminat dengan pembelajaran dan berusaha untuk memberikan kerjasama sepenuhnya membolehkan pengajaran dapat dilakukan dengan sempurna. Apabila aktiviti pengajaran dan pembelajaran berjalan lancar, guru akan menjadi semakin bermotivasi untuk mengajar dan murid juga bersemangat untuk ke sekolah setiap hari. Contohnya, guru yang sering berleter dan marah-marah tanpa sebab akan menyebabkan murid tidak menumpukan perhatian kepada pengajaran guru dan akan cuba menunjukkan perasaan tidak puas hati dengan berbual-bual di belakang kelas seterusnya pengajaran tidak dapat dilakukan dengan sempurna.

            Kepentingan kedua ialah memupuk tahap disiplin pelajar. Apabila hubungan guru-murid baik, murid akan takut untuk melanggar disiplin, mungkin kerana segan dan malu dengan gurunya. Selain itu, hubungan ini akan mewujudkan satu suasana mesra antara guru dan murid untuk meluahkan perasaan dan menjadi tempat meminta nasihat. Seterusnya, dapat mengurangkan masalah disiplin kerana kebiasaannya, masalah disiplin berlaku disebabkan oleh tekanan atau masalah yang terpendam dalam diri murid. Contohnya, masalah keluarga yang menyebabkan murid membuat masalah didiplin untuk menarik perhatian orang lain.

            Ketiga, murid-murid rela mematuhi arahan guru. Hubungan guru dengan murid juga dapat menjadikan murid patuh kepada guru tanpa sebarang paksaan. Guru-guru mengawal murid untuk menjalankan aktiviti pengajaran dengan lebih berkesan. Keberkesanan ini akan menaikkan imej guru. Guru akan lebih dihormati dan dipandang mulia. Imej ini akan memberikan kesan positif terhadap keyakinan kendiri guru.

            Keempat, bilik darjah akan menjadi alam belajar yang menarik. Hal ini kerana semua pihak bekerjasama untuk sesi pengajaran dan pembelajaran tanpa ada halangan. Aktiviti pengajaran akan menjadi lebih seronok dan efektif sekiranya mendapat kerjasama yang padu sebegini. Penglibatan murid yang aktif ini mendorong guru menyediakan aktiviti-aktiviti yang lebih praktik dan berkesan menjadikan pembelajaran lebih menarik.

Hubungan guru dan murid turut mempengaruhi peningkatkan pencapaian akademik murid. Guru yang dapat berhubungan baik dengan murid-muridnya akan dapat mengenal pasti kebolehan murid-muridnya. Hubungan yang mesra dan kondusif membolehkan guru membantu murid memperbaiki prestasi akademik mereka. Contohnya, jika seorang murid mempunyai masalah dalam memahami sesuatu pelajaran, murid tersebut tidak akan takut dan segan untuk berjumpa guru untuk mendapatkan penjelasan. Justeru, murid tersebut akan dapat meningkatkan pencapaian akademiknya dengan adanya hubungan guru-murid yang baik.

            Kesimpulannya, hubungan guru-murid sangat penting dan antara kemahiran yang mesti dimiliki oleh guru terutama pada permulaan memasuki kelas yang baru. Persepsi pertama murid kepada guru mempengaruhi hubungan guru-murid untuk hari-hari seterusnya.



TAJUK 2 : PERANAN GURU DALAM PENGURUSAN BILIK DARJAH (PERSEKITARAN PEMBELAJARAN YANG KONDUSIF)



BY  :  KUMPULAN B


SOALAN :

Cikgu Ahmad bertugas di sebuah sekolah yang terdapat di bandar. Suatu hari beliau ditukarkan ke sebuah sekolah di kawasan pedalaman. Apabila tiba di sekolah tersebut, beliau melihat persekitaran sekolah tersebut tidak seperti sekolah lamanya dulu dimana bilik darjah yang tidak kondusif serta pengurusan sekolah yang tidak terurus yang menyebabkan prestasi sekolah ini agak rendah.

Berdasarkan aspek-aspek pengurusan bilik darjah, apakah tindakan yang patut diambil oleh cikgu Ahmad untuk meningkatkan prestasi sekolah ini setaraf dengan sekolah di bandar?

JAWAPAN :

Peranan guru dalam bilik darjah adalah berperanan sebagai pembimbing, penyelaras atau fasilitator. Menurut Jere Brophy,pengurusan bilik darjah yang berkesan ialah keupayaan guru untuk membentuk, memelihara dan memperbaharui bilik darjah bagi mewujudkan persekitaran yang efektif untuk pengajaran dan pembelajaran (P&P).
Persekitaran pembelajaran yang kondusif ialah tempat murid yang dapat melibatkan diri, mengambil bahagian dan menumpukan perhatian dalam pembelajaran. Persekitaran ini dapat berupaya untuk meransang minat dan semangat murid untuk terus belajar. Persekitaran pembelajaran yang kondusif merangkumi persekitaran fizikal, persekitaran psikososial dan peraturan dan rutin bilik darjah. Oleh hal yang demikian cikgu Ahmad harus memastikan bilik darjah sentiasa dalam keadaan yang kondusif supaya dapat menarik minat murid-murid dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
Persekitaran fizikal terbahagi kepada beberapa perkara. Antaranya ialah sumber bahan pembelajaran, ruang atau sudut pembelajaran, ruang pada dinding, pencahayaan,pengudaraan dan perabot,kebersihan, susunan dan reka bentuk fizikal dalam bilik darjah, dan susunan kerusi meja murid yang fleksibel.
Aspek sumber bahan pembelajaran membantu murid-murid untuk mengakses sumber bahan pembelajaran dengan mudah. Hal ini juga memberi peluang kepada cikgu Ahmad untuk mengajar murid cara menyimpan bahan dengan tersusun. Ruang khas pula boleh disediakan oleh cikgu Ahmad untuk aktiviti pembelajaran seperti mendengar guru bercerita, membaca, melakukan aktiviti pemulihan atau pengayaan.  Cikgu Ahmad harus memastikan lampu dan kipas berfungsi dengan baik. Kebersihan kelas adalah tanggungjawab guru dan murid. Beliau juga harus memastikan tong sampah, penyapu sampah, pemadam papan hijau dan bulu ayam sentiasa ada dalam kelas dalam keadaan yang selesa digunakan.
Antara ciri-ciri psikososial yang baik ialah suasana yang mesra dan selesa, bebas daripada ancaman dan bahaya fizikal, perasaan murid diterima, sensitif dan peka kepada perbezaan individu, suasana yang meransang pembelajaran, mewujudkan komunikasi terbuka  dan menggalakkan perkongsian idea, menggalakkan pembelajaran koperatif dan memberi peluang yang sama kepada semua murid. Oleh hal yang demikian, cikgu Ahmad harus mengambil insiatif untuk mewujudkan suasana pembelajaran yang berkesan agar murid-murid berasa bosan.
Peraturan dan rutin bilik darjah bermaksud kenyataan yang memaklumkan tingkah laku yang boleh diterima di dalam bilik darjah. Peraturan juga merupakan satu bentuk peringatan dan autoriti kepada nilai moral murid-murid. Antara penekanan yang perlu diberi perhatian oleh cikgu Ahmad semasa membentuk peraturan ialah ayat peraturan mesti ringkas dan jelas, peraturan yang dibentuk mesti bermakna dan dipersetujui oleh murid dalam bilik darjah, mengehadkan bilangan peraturan supaya tidak mengelirukan murid-murid. Selain itu, peraturan yang dibina seharusnya adil dan bertujuan untuk membantu proses pembelajaran.
Cikgu Ahmad juga harus mengelakkan daripada menggunakan perkataan “jangan” serta guru harus memastikan peraturan bilik darjah mesti selaras dengan peraturan sekolah dan tidak bercanggah dengannya.

Contohnya, cikgu Ahmad harus mendidik serta melatih murid-murid supaya  menepati masa, menghormati guru dan rakan, menghormati harta benda orang lain, menjaga kebersihan bilik darjah, menumpukan perhatian sewaktu guru mengajar, mematuhi peraturan sekolah dan sebagainya.
Terdapat dua proses dalam pengurusan pentaksiran di dalam bilik darjah yang harus dilakukan oleh cikgu Ahmad. Proses pertamanya ialah proses pengukuran yang mana penggunaan alat untuk mengumpulkan nilai kuantitatif atau maklumat pencapaian pembelajaran seseorang murid. Manakala proses penilaian pula merupakan proses membuat keputusan berdasarkan hasil daripada pengukuran. Pentaksiran yang efisien dapat meningkatkan motivasi serta pembelajaran murid. Murid terdorong untuk memberikan perhatian dan berusaha lebih jika mereka tahu akan dinilai.Pentaksiran yang tidak efisien boleh melemahkan semangat murid untuk belajar, menimbulkan rasa tidak puas hati, kurang bermotivasi dan mungkin masalah tingkah laku.
Tambahan pula, cikgu Ahmad harus peka terhadap pengurusan sumber maklumat murid. Beliau harus meminta ibu bapa murid untuk mengisi borang maklumat murid  bertujuan untuk membantu pihak sekolah dalam pengurusan berkaitan hal ehwal murid.Sementelahan itu, cikgu Ahmad juga harus menyimpan data peribadi setiap murid. Antara data peribadi murid ialah seperti kad rekod persekolahan murid sekolah rendah 001R, buku rekod guru kelas, buku laporan dan buku kedatangan murid.
Kesimpulannya, cikgu Ahmad harus bersikap rajin dan peka terhadap setiap tindakan beliau agar dapat meningkatkan prestasi sekolah ini setaraf dengan sekolah di bandar.